Saturday, November 3, 2012

Al-Fatih Ihtifal and Graduation Ceremony 2012


"If children grew up according to early indications, we should have nothing but 

geniuses" ~Goethe~

Harini berlangsungnya majlis graduasi anakanda Wifaq yang pertama dalam sepanjang 5 tahun usia kehidupannya di Al Fatih Integrated Preschool dengan tema tahun ini: Ummati We Care!. (Umatku...Kami Parihatin).

Yang pertama. Dan saya harap semoga menyusul lebih banyak lagi majlis graduasi untuk beliau di masa akan datang sepanjang hayatnya.

Dah lebih seminggu Wifaq duk berlatih persembahan drama untuk majlis ni. Kadang2 kena stay back kat sekolah. Dan bila balik rumah malam-malam mesti akan terkeluar dialog2 drama tersebut...siap dengan skrip orang lain sekali dihafalnya.

Banyak kali saya pesan kalau kawan2 terlupa skrip Wifaq jangan tolong deliver pulak ye! Tak boleh imagine kalau dia sibuk2 ajar kawan dia apa sepatutnya nak cakap.

Majlis bermula jam 8.30 pagi. 

Walaupun anak2 semua dah bersiap awal tapi mamanya duk rilek2 lepak2 dulu tunggu jam 8.15 baru keluar rumah. Majlis diadakan di Auditorium Admin Block KUIS...5 minit je dari rumah pun *tu yang rilek kemain tu...almaklum tempat kerja sendiri...tapi dah lama tak jengah sebab cuti belajau...*

Sampai kat parking, teacher Yan yang in charge drama dah call tanya mana Wifaq. Apa lagi jalan la laju2. Lepas hantar Wifaq kat backstage aiya baru teringat baju salin untuk drama tertinggal pulak dalam kereta.

Atuk, Kakak dan Tebi masuk dewan dulu dan saya patah balik ke kereta ambil baju. Lepas tu tanya teacher kat mana nak hantar baju ni. Teacher kata kat Bilik Anggerik...oho saya tau tempat tu *memangla tau sebab masa kerja selalu ada program kat sini khennn...*

Opah pulak pagi ni kena jaga exam kat IPG. Kesian Opah lari2 kejap sana kejap sini semata2 nak tengok cucu sulung perform. Atuk yang mula2 kata malas nak datang pun akhirnya malam semalam meredah renyai hujan dengan Virago beliau datang ke Bangi. Alhamdulillah.

But still....terkilan yang baba Wifaq tak dapat menyaksikan saat penuh berharga ini. Anak sulung. Konvo juga sulung. Tskkk. *mama yang over Wifaq rilek je...*

Wifaq datang ke majlis dah siap berbaju Melayu merah jambu gelap (ke terang eh?) lengkap bersampin bersongkok. Baju Melayu pun dah senteng tangannya mujur sempat Opah alter malam tadi kasi labuh tangan. *Sadis betul*

Harini altogether Wifaq ada beberapa performance yang memerlukan beliau bersalin baju.

Sebaik mula majlis, Wifaq akan mengalunkan (nope. kalau guna perkataan 'mengalunkan' mesti pembaca akan imagine si Wifaq membaca dengan tarannum yang hebat...padahal sebenarnya dia hanya membaca tanpa lagu yang merdu...tapi oklah bagi seorang kanak-kanak. Taklah sedap sangat tapi tajwid betul. Oklah tu...)
Berjalan masuk untuk memperdengarkan bacaan Qur'an diiringi 2 orang translator English dan BM. Wifaq yang baju Melayu merah. Gambar kurang kualiti sebab duk belakang. I really need a new lense now.
Wifaq yang tengah...sedang membacakan kalimah Allah SWT

Majlis ni diacarakan sepenuhnya oleh students Al Fatih. Kira hebat budak2 ni. Tapi anak2 Al Fatih memang hebat2 sebab ada banyak program sebelum ni yang bantu gilap confidence level mereka.

Lepas tu ada banyak performance mengikut center. Al Fatih ada 3 center semuanya. Umar Al Khattab, Uthman bin Affan dan Abu Bakar as-Siddiq (tempat Wifaq).

Untuk drama, Wifaq perform sebagai wartawan berita BERNAMA bernama Wifaq Mansor (mansor mana pulak la ni weh...). Disebabkan dia nak jadi wartawan, saya sebagai ibu yang gigih terus mengorek almari dan mencari baju lama Wifaq yang ada necktie dan blazer.
Wifaq Mansor baca berita.....

Bersiaran secara langsung dari lokasi kejadian
Thank Allah ada jugak faedahnya tabiat saya yang memang suka beli baju merepek untuk anak. Ada satu kemeja Wifaq yang memang ada necktie melekat di kolarnya (mujur muat lagi padahal beli 2 tahun lepas dan beli tu tak tau tujuan apa...sebab comel lalu terus beli)...lepas tu kebetulan memang ada blazer yang dibeli untuk pakai masa pergi Korea last year. So complete dah uniform wartawan Wifaq. Bersungguh betul mak kau...wkwkwkwkwk

Masa Wifaq keluar pegang mic dan baca berita tu....para hadirin ketawa dan tersenyum-senyum.
Wifaq sedang menemuramah mangsa kejadian ribut
Wifaq menemuramah besfren dia Alaudin. Kisahnya Alaudin ni pun one of the top student . Selama ni i wonder entah2 saya kenal parentsnya. Harini barulah saya tau yang emak Alaudin ni staf KUIS juga dan masa kami pregnen anak ke-2 dulu kami pernah sama-sama bersembang tentang Salindah. Emak Alaudin pun pengguna setia Salindah juga mcm saya. 
Jalan cerita drama ni ialah penduduk kampung Seri Ketam (kat mana la tu) dilanda ribut. Mula2 anak2 kat situ gembira bermain bersama2 tiba2 ribut melanda habis semua kanak2 tu melayang2 (sila imagine camne diorang melayang...hahaha) dan pengsan semuanya. Ada yang siap kena timpa pokok...ada yang ditimpa kerusi....

Pandai betul anak2 ni berlakon. Bergenang air mata saya menonton dan kejap2 kesat air mata dengan lengan baju.

Tiba2 terbayang scene iklan susu Fernleaf...yang anak dia nyanyi atas stage: "Ibu...ibu...engkaulah ratu hatiku....". Dulu macam meluat je tengok iklan ni. Apahal anak nyanyi pun nak nangis terharu? No big deal okeh. Lagi satu iklan Enfagrow yang anak dia buat musik guna air dalam gelas tu....mak dia nangis jugak terharu. Apakah...

Pada hari ini barulah saya faham perasaan itu. Nasib baiklah Allah SWT izinkan saya punya anak sendiri. Kalau tidak saya terus bergelumang dalam kejahilan sampai tua....tsk. Dahla anak tunggal...kalau takde zuriat pulak....takleh imagine lah persepsi salah saya terhadap iklan2 susu yang terdapat di serata dunia....(^_^)

Selain tu ada persembahan angklung. Pandainya budak2 ni main angklung dan buat lagu Twinkle twinkle Little Star dan lain lain. Terharu. Rasanya parents anak2 ni lebih2 lagi terharu.

Hakikatnya yang buat kita ibu bapa terharu bukanlah persembahan itu. Tapi sebab kita mengenang betapa anak kita sudah membesar dengan baik ke tahap ini. Kita bersyukur. Anak yang kita kandungkan susah payah selama 9 bulan...dan bertarung nyawa pula melahirkannya akhirnya hari ini berdiri di atas pentas bersama rakan-rakan seusia dan membuktikan kepada dunia bahawa mereka mampu melakukan sesuatu.

Mempersembahkan sesuatu. Dan kehadiran mereka disedari dunia. Dihargai oleh semua. Terutama ibu dan ayah yang membawa mereka ke dunia.

Itulah sebenarnya yang saya rasakan hari ini. 

Saya bukan hanya terharu bagi pihak anak saya (sebab masa anak saya perform atau ambil scroll saya tak nangis pun tapi duk sibuk snap gambar. Duk ke belakang dan ke depan dewan dengan DSLR merah hati sambil diikuti oleh dua lagi anak dara kecik itu....(^_^)).

Tetapi saya terharu betapa nasib kanak2 di Malaysia tersangat baik. Sangat bertuah. Dan kalaulah semua ibu bapa mampu beri sepenuh perhatian dan sanggup berkorban segala2nya untuk mereka...insya allah semua anak2 mampu berjaya dunia dan akhirat. Itu sebabnya bila tengok anak2 orang lain perform...otomatik air mata saya bergenang dan jatuh ke pipi. Bukan sikit2...sampaikan bila nak patah balik ke belakang dewan saya kena lap dulu air mata barulah berani berjalan ke tempat duduk (Saya duduk di bahagian belakang dewan).

Dah sejak bila pulak saya ni prihatin dengan nasib kanak2 di Malaysia.....?!

Masa Wifaq ambil scroll, ada dipaparkan muka beliau di layar putih besar. Teringat saya konvo di UIA dan UiTM dulu ada background music dan wajah dan nama kita terpapar dengan gah semua orang boleh tengok.
Diarak dengan bunga manggar lagi...
Rupanya Wifaq dapat Academic Excellence Award 2012.  Alhamdulillah syukur.
Ada tertulis nama penuh beliau di layar putih. Kalaulah baba Wifaq ada di sini hari ini...agaknya beliau bangga kerana di belakang nama si anak yang berjaya itu ada nama beliau di belakangnya. WAN AHMAD WIFAQ ARHAM BIN WAN ISHAM. Kalau den jadi bapak den banggoooo....
Teacher Iman suruh Wifaq tengok official camera and photoG

Masa Wifaq berjalan atas stage tu...MC pun sebut: 

"Wan Ahmad Wifaq Arham is the receiver of the Academic Excellence Award...and he's our newscaster today...". Semua orang gelak. Sempat lagi encik MC ni. FYI, award ni ada 5 orang yang menerimanya bukan Wifaq sorang saja. Di setiap center akan dipilih 1-2 orang penerima kategori ini dan ada juga kategori lain.

Sempat saya beri pesanan penaja pada adik2nya si kakak dan si Tebi: Nanti kalau kakak dengan Tebi grad pun mama nak kakak dgn Tebi dapat award ni jugak...mama taknak yang lain...boleh? *boleh jawab diorang...konfiden je. padahal saya taklah mendesak pun...biarlah anak2 belajar mengikut kemampuan masing2*
Berkelah atas lantai dewan...
Towards the end, ada tayangan video anak2 ni. Semua bercakap kat kamera sebut nama dan cita2. Tapi tak sempat nak snap yang gambar Wifaq. Dalam video tu dia kata:

"Nama saya Wifaq. Cita-cita saya nak jadi Saintis bila besar sebab boleh main-main dengan bahan kimia....". Bahan kimia bukan mainan nak oi. Lately memang setiap kali lalu dekat Agensi Nuklear Malaysia dia akan sebut nanti dah besar Ipak nak kerja kat sini.

Mak dia hanya jawab: "Elok jugak tu. Senang kau nak pegi kerja rumah mama dah ada boleh ikut Bangi lama tak payah lalu tol...". Setakat itu jelah pemikiran mak kau ni.

Wifaq sebenarnya punya saiz tubuh yang amat kecil berbanding rakan seusianya. Bila tengok dia berdiri dengan rakan-rakannya hari ini memang ketara sangat anak saya paling cenonet sekali....alahai...

Tiba2 je otak ni mengimbas kembali saat-saat Wifaq keluar dari perut. Saat doktor pegang dia dalam keadaan berlendir dan berdarah dan letak atas perut saya. Saat pertama kali menatap wajahnya...saat pertama kali menyentuh tangannya yang masih hangat baru keluar dari rahim saya....

Ya Allah. Berkatilah kehidupan anak ini dan anak2 lain dan keseluruhan zuriat dan keturunanku. Jadikanlah mereka ahli syurgamu dan berupaya menarikku ke syurgamu bersama-sama mereka...dan jadikanlah mereka sentiasa di jalan taqwa.

Mempunyai anak adalah ujian dan rahmat dalam masa yang sama. Pada saya mempunyai anak semacam Wifaq adalah ujian yang sangat besar. Sangat-sangat besar terutamanya apabila ayahnya jarang berada di rumah untuk sama-sama memantau perkembangan mereka.
Tempat kejadian bersebelahan opis Ustaz Don. Tapi harini cuti jadi Ustaz Don takde...bunting yang ada pic Ustaz pun jadilah...
Masa mula2 tau yang Wifaq kena baca Qur'an untuk pembukaan saya dengan excitednya berkata sambil mengusik Wifaq: "Haa yeke? yeke Wifaq kena baca Qur'an atas stage? Eeee tak sabarnya mama nak tengok...excitednya mama....bangganya mama dengan Ipak...." sambil usik2 pipi dia...*saya ni emak yang gila-gila...agaknya budak2 ni pening tengok mak dia macam ni*

Reaksi beliau? : "Eiisshhh apa mama ni..." lepas tu terus main restoran-restoran dengan Tebi tanpa mempedulikan mama lagi.

K. Budak ni memang takde perasaan (macam ayahnya jugak lettew....)

Sekian.
Budak bertuah ni habis je program mintak dukung....adik2 sume terpaksa jalan kaki...







2 comments:

  1. haha. i wish that i'll get the same experience. :D amiin!
    tahniah ipak, ikhlas from acu ati. hoho

    ReplyDelete
  2. thanx acu ati...one day...insya allah the time will come

    ReplyDelete