Tuesday, November 6, 2012

A Day On My 32nd Birthday (^_^)

Hari ini 6 November 2012 genap 32 tahun saya hidup dan bernafas di bumi Allah SWT.

Alhamdulillah.

Dan kebetulan hari ni jugak saya kena present kat Kolokium yang dianjurkan oleh institusi tempat saya bekerja. Orang lain yang bercuti sama batch dengan saya ada yang dah 2 kali present...saya baru ni la first time.

Sebelum ni saya tak ready. Dan saya memang tak suka melakukan sesuatu dalam keadaan tak ready sepenuhnya sebab hasilnya...sama ada mengecewakan audiens atau...saya sendiri :(

Anak2 memang dah tahu harini besday mama dia. Jadi antara dialog2 yang berlangsung malam birthday saya ialah:

Situasi 1: Saya tengah sibuk edit slaid presentation dan si kakak datang minta macam2. Marah jugak...

Si kakak kata: "Eiii mama ni mana boleh marah2. Esok kan besday mama...mama kena senyummmm..."

Pandailah kau!

Situasi 2: Si Wifaq tanya: "Esok kan besday mama kenapa mama kena pegi opis pulak...?" *dengan muka tak puas hati sebab selalunya mama tak pegi opis pun*

Mama jawab acuh tak acuh sambil mata dan tangan tgk slide: "Ala diorang tu saja la tu dengki ngan mama..." ahahahaha. 

Situasi 3: Tebi kata..."Mama mama...esok kan mama beli la kek Angry Bird...". Err...ni besday mama besday Tebi ni...? *konpius kejap*

So the day is today. Kebetulanlah hari program ni jatuh pada besday saya. Dari semalam duk bergedebuk gedebak risau kalau present entah apa-apa dan kena asak soalan bukan2...atau kena hentam dengan sape2 *ada pengalaman pahit sebelum ni...tapi saya belajar dari pengalaman itu....alhamdulillah*

Pagi2 alhamdulillah semua anak2 bangun awal dan Tebi pun nak ikut Opah pulak harini. Jadi kesempatan masa lapang yang sekejap saya duduk baca Ma'thurat dulu. Dah tak kuasa dah nak tengok slide...sekadar nak tenangkan hati. Huhuhu...

Mula2 rasa nak pakai baju lain yang kaler lebih malap tapi susah pulak nak iron. Last2 ambik je baju kurung 2 tones hijau oren tu sebab senang iron. Lagipun mata dah mengantuk sgt semalam malas nak iron lama2. Tudung pun tak payah iron *pemalas...*. Tapi baju ni banyak beadings le pulak....emm belasah saje.

Sampai2 kat Auditorium tempat Kolokium berlangsung rupanya saya terawal. Diorang baru nak set up meja pendaftaran dan makanan. Pegawai bertugas kata 8.30 kena datang daftar. Tengok jam baru jam 8.15...jadi saya jalan2 naik atas jenguk bilik lama saya....(sekarang dihuni oleh my besfren Kak Ayu Nor Azilah) dan bilik kengkawan lain...sume belum datang lagi. Maklumlah lani kelas takde...cuti sem...dan KUIS takde punch card...jadi bolehlah datang sesuka hati....(^_^).

Masa tengah2 berdiri tu....datanglah kawan2 yang dah lama saya tak jumpa. Sembang2. Seronoknya jumpa kawan2....banyak benda nak cerita...tapi tak sempat sebab saya kena lari masuk Audi pulak.

Disebabkan pembentang tak ramai...2 parallel sessions (satu kat Audi, satu lagi kat DK) jadi 1 session je. Dimulai oleh talk dari Dr. Zaidi Ismail dari IKIM. Pasal epistemology...benda yang saya tak minat sangat tapi penting untuk ambil tahu.

Lepas break minum pagi (emmm sedap teh tariknyaa....) dan sembang2 santai dengan kengkawan...masuk balik. Tup2 presenter dari FPM sume dh siap2 masukkan slaid. Eh...bukan patut AI dulu ke sebab venue memang venue kami yang asal. Tapi takpelah tunggu jelah....

Lepas habis presentation dari lecturers FPM...yang kebanyakannya saya memang tak faham sebab banyak berkait dengan bisnes, officer in charge kata masih sempat satuuuuuuuuuu lagi presentation untuk sesi pagi ni.

Lagipun saya memang dah duduk kat depan awal ready je nak naik stage. Dalam hati Allah je tau. Asik duk baca 'hasbunallah wa ni'mal wakil' banyak2 kali.

Kak Zetty (kawan saya dari Faculty of Education) tau yang today is my besday. She said: "sesuaii...". Heheh.

Disebabkan saya tengok penonton agak bosan tengok presentation sebelum2 ni jadi saya memikirkan satu cara camne nak bagi audiens tak bosan dan faham apa yang disampaikan. Saya memang menyampah kalau saya tengah bercakap ada yang menguap dan buat muka boring......pantang tok nenek.

Jadi I decided to present in a bilingual mode. Guna dwibahasa jelah senang sebab research saya melibatkan banyak medical terms yang orang biasa tak faham. Jadi there I went on babbling in Malay and English at the same time.

To my surprise...audiens memberikan respon dan mengikuti dengan penuh minat. Alhamdulillah. Banyak la yang bertanya...dan ada yang kata 'saya suka dengan kajian awak ni...'. *Smile...*

Habis je present...kawan2 tepuk tangan. Terima kasih sangat2 atas perhatian dan support kawan2. Memang dihargai sangat2.

Habis je present kawan2 datang salam dan ucap tahniah. Kata diorang...this is the best presentation for today....

Pinjam kata2 Kak Zetty (yang juga tengah study): Shana memang nampak betul2 faham apa yang Shana' kaji. Kalau masa viva Shana' boleh present camni kak Zatty rasa Insya Allah.........

Subhanallah. Rasa bersemangat semula dengar kata2 Kak Zetty.

Kemudian duduk dengan Kak Maryam (Dr. Maryam yang baru je konvo baru2 ni....) she said kajian saya sangat mantap dan memang nampak ada sesuatu dengan kajian ini. Kak Yam doakan hasil kajian ni nanti dapat dimanfaatkan.

Sebenarnya...kita tak boleh aim research kita untuk mengubah dunia...tapi kalau memang boleh mengubah atau menghasilkan sesuatu, itu satu kepuasan.

Paling tak boleh lupa bila mantan Dekan (sebelum ni segan dengan beliau tiba2 semalam ngam le pulak) siap pesan: "Kami tunggu awak balik ke Fakulti....".

Dan kawan Dekan kata (saya tak pasti nama beliau dan dari fakulti mana sebenarnya tapi bersembang panjang jugak): "Silap2 habis PhD ni awak kena sambar mana2 IPTA...research macam ni selalu diorang memang berebut2 nak kepakaran......".

Huii entahlah. Jujur saya katakan belum terdetik lagi dalam kepala untuk pindah IPT lain. Tempat kerja saya sekarang walau tak gah tapi kurang tekanan dan pijak memijak untuk mempromot diri sendiri. 


Dan paling penting~dekat dengan rumah, senang boleh ambik hantar anak2 sekolah...kalau ada baby tengahari boleh balik jenguk. Tak perlu lalu tol. Dan saya belum pernah Monday blues lagi sejak berkerja....mungkin disebabkan ofis berada di sekitar kediaman yang kami memang familiar.

Esok lusa saya belum tau lagi.

All in all...masa duduk lunch...ada adik2 junior lecturers datang bertanya pengalaman dan minta motivasi.

Huhu. Saya ni tunggang langgang memang tak layak nak motivate orang lain. Belum masanya. Tapi saya kongsikan jugak sikit2 pengalaman....nantilah bila betul2 dah layak nak advice orang lain..saya akan share pengalaman2 itu.

Lepas bersalam dan berjumpa semua orang....akhirnya petang balik rumah. Hujan berhenti sekejap. Lepas mandi dan solat Asar, siap2 nak keluar balik sebab emak ajak pegi makan2. Emak kata tak tau nak kasi hadiah apa sebab semua dah ada...belanja makan jelah. Mekasih Opah!!!

Lepas makan kat Secret Recipe...(budak2 yg lebih2 excitednya...nak makan kek...macam biasa saya order kek feveret saya le...Yogurt Cheese Cake 1 slice je...), Wifaq kata...dia nak belikan sesuatu sebagai hadiah besday saya.

Jadi lepas makan pegi kedai stationary. Wifaq kasi hadiah sebatang pen....kaler pink!!!!

Hahah obvious sangat ke mak kau ni suka pink. Tak fikir lama terus dia ambik pen kaler pink (ink pun pink) tu dan pinjam duit Opah utk bayar. Nanti tolak duit raya..katanya.

Hehehe.

Apa2 pun alhamdulillah semua berjalan baik dan lancar harini.

Rasanya segala bantuan Allah SWT harini datang kena pada masanya. Pada masa yang saya sangat2 perlukan bantuanNya.

Dah bertambah usia....perlu juga ada perubahan dari segi kualiti ibadah dan sahsiah diri dan pencapaian yang lebih baik dari segenap segi.

Hepi Besday to me....!!!! (^_^)

32 tahun usia bersama 3 kanak-kanak ini....I'm old enough!!!



2 comments:

  1. Shana',

    Apa ke tajuk thesis kau ni? Ada kaitan dgn stem cell and biomedic kan? Boleh hantar masuk high impact journal nanti ni. Congrats shana', and good luck insyaAllah Allah mudahkan urusan kau, tambah semangat bila sume bagi good review ni.

    Aku yg takut nak buat PhD,
    Fatma

    ReplyDelete
  2. Fatma, ye ada kaitanlah tu. Kau tu cakap je takut...tp semua orang tau kau memang terer. Trylah fatma....insya allah kau lagi boleh. Doakan aku ye....

    ReplyDelete