Thursday, November 8, 2012

Wifaq's New Obsession: SUDOKU!!!


“Children must be taught how to think, not what to think.” 
~Margaret Mead~

Rentetan daripada entry sebelum ni iaitu: Formula Matematik Wifaq Yang Pertama, maka saya pun berusaha mempelbagaikan jenis permainan matematik untuk si anak.

Akhirnya saya decide nak memperkenalkan SUDOKU kepada anakanda. At a glance, SUDOKU ni macam sepenuhnya melibatkan Maths.

Tapi hakikatnya ia lebih kepada logik dan mantik. Walaupun bermain dengan nombor, ia sebenarnya tak melibatkan pengiraan. Yang bagusnya ia memaksa kita berfikir dan menyelesaikan masalah secara logik akal.

Masa mula2 introduce SUDOKU ke Wifaq sekitar Oktober lepas, saya hanya bagi dia main online SUDOKU yang 4 columns sahaja. Dalam masa setengah jam dia dah boleh master....I decided to introduce him to 9 columns SUDOKU pulak.

Masa mula-mula nak intro Wifaq SUDOKU saya sendiri pun tak tau apa bendanya SUDOKU ni. Because they say: 

"Make it a rule never to give a child a book you would not read yourself.” (George Bernard Shaw)

Saya pun google cara main...dan saya mahirkan diri sendiri dulu baru boleh ajar anak. Patut orang selalu kata...bila ada anak, kita yang dewasa ni lebih banyak belajar dari mereka.

Semalam ke Alamanda, cari lagi buku SUDOKU untuk Wifaq. Selain SUDOKU, since beberapa bulan lepas anakanda saya telah dilanda 'Word Search' fever. Word Search ni permainan cari kata...lepas mahir Word Search, saya introduce Teka Silang Kata pulak (TSK susah sikit sebab kena banyak vocab baru boleh jawab...jadi sepanjang proses dia nak dapat jawapan tu banyaklah vocab dia belajar....)

Jadi lani...ada 3 jenis buku yang dikeleknya ke sana ke mari: Words Search, Teka Silang Kata dan SUDOKU.

Saya sendiri pun dah mula seronok main Sudoku...tapi agak rimas jugak le bila si anak asik mengekor kita ke hulu ke hilir bila dia tak tau jawapan.

Tapi betul...kata orang...apa guna belikan anak2 permainan jika kita sendiri tak bermain bersama mereka. (^_^).

Sekian.

Sajelah kali ni beli SUDOKU KBSR...padahal SUDOKU ni takde format apa2 pun tetap sama...SUDOKU is always SUDOKU and the rules are always the same.



No comments:

Post a Comment