Friday, November 16, 2012

Hijrah Mode: Konsert Jom Hijrah @ UiTM Shah Alam


"The believer's time has three periods: the period when he is in communion with Allah, the period when he manages for his livelihood, and the period when he is free to enjoy what is lawful and pleasant. And the last part is a tonic and refreshing for the other parts." (Saidina Ali R.A)


Salam Hijrah buat semua.

Saya dah set azam baru sempena tahun hijrah 1434 ini.

Dalam setahun ada 2 kali masa untuk set GPS azam baru buat diri sendiri: Sekali pada malam nisfu Sya'ban ketika buku amalan kita diganti baru...dan sekali lagi menjelang waktu Maghrib 1 Muharam.

Namun yang lebih aula bagi seorang Islam untuk set GPS azam baru ialah pada malam nisfu Sya'ban..kerana penggantian buku amalan baru itulah erti hijrah yang sebenar.

Tutup buku lama. Buku buku baru. Kalau catatan di buku baru sama saja dengan buku lama dan tiada improvement macam mana ye....*seram memikirkannya ya Allah....*

Hari ni dah masuk 2 Muharam. Lepas Maghrib kami semua bersiap2 di rumah parents di Shah Alam untuk ke konsert Jom Hijrah. Ada kumpulan Rabbani. Pagi tadi ada tertengok promo program ni rancangan Nasi Lemak Kopi O, Rabbani jemput datang beramai2.

Kebetulan anak2 semua tak pergi daycare, jadi diorang dah sibuk2 ajak pergi konsert kat Shah Alam malam ni (kebetulan memang nak balik Shah Alam petang ni). Wifaq terus call Atuk cakap nak pergi tengok konsert. Oh ye, semenjak dua menjak ni Wifaq dah pandai dail telefon untuk call ahli keluarga terdekatnya dan sudah hafal nombor mama, baba, atuk dan opah. 

Konsert ni anjuran department Atuk, maka Atuk agak busy ke sana ke mari malam ni sebagai komiti yang mengiringi VIP. Yang lainnya diuruskan students rasa saya sebab masa sampai tu nampak ramai anak2 muda bertudung agak labuh (ramai rupanya komuniti bertudung XL di UiTM ni ye...bagus) berwarna maroon duk ke hulu ke hilir dan jaga pintu. Semuanya manis2 dan segak2 belaka...mengingatkan saya ke zaman rajin involve program dan jadi komiti masa di UIA dulu2...(^_^)

Venue konsert ni dewan yang masih baru siap di UiTM ni, iaitu Dewan Agung Tunku Canselor. Saya membesar bersama UiTM. 
Dewan Agung Tunku Canselor dari luar
Walaupun tak masuk UiTM tapi saya sudah biasa dengan kawasan UiTM ini sebab ayah orang lama sejak 80-an lagi di UiTM Shah Alam ni.

Masa zaman saya dulu, UiTM masih lagi 'ITM' dan belum ditambah U di hadapannya. Jadi bila ayah kata, lepas SPM masuk ITM...saya berkeras tak nak. Sebabnya cita2 saya nak masuk U dan bukan masuk 'I'. Boleh tak guna alasan tu...ahahaha. Cita2 asal saya nak ke Jordan sebenarnya. Tapi disebabkan kegawatan ekonomi, maka saya pilih UIA. 

Saya merasa juga jadi pelajar UiTM sekitar 2004 setelah selesai chambering (latihan dalam kamar untuk menjadi Peguambela dan Peguamcara...ya, wahai pembaca blog sekalian selamat berkenalan. Tuan rumah ialah seorang peguambela dan peguamcara dan merupakan bekas seorang peguam tetapi kini sudah melupakan dunia kepeguamannya dan tidak skema lagi ahahaha....) dan mengambil advance dip di law faculty UiTM.

Ada cerita kelakar masa saya belajar di UiTM ni selama setahun. Salah seorang pensyarah saya rupanya dalam diam2 tanya pada ayah saya adakah saya sudah berpunya? Kalau belum beliau nak kenenkan dengan seseorang. Masa itu saya sudah bertunang (tapi tak pernah pakai cincin sebab tak suka barang kemas padan muka kau....). Nasib baik encik suami sudah datang bawa rombongan cepat2 kalau tidak...........................(^_^)

Dah kenapa melalut ke cerita bertunang pulak ni. Agaknya sebab tengok wajah2 suci adik2 IPT ni terimbau kenangan lalu le pulak...hik hik 

Budak2 ni syok la tu tengok dewan sebegini luas
Masing2 rambang mata nak cop tempat

Masa kami sampai, dewan masih banyak kosong. Mula pilih seat bawah sikit, lepas tu anak2 nak duduk belakang kami. Makin lama makin naik ke atas. Atuk dah hilang ke mana ntah. Dewan ni cantik maybe sebab baru kot.
Atuk sibuk sebagai komiti
Tebi rilek je yang penting duduk mesti 'tebelah' mama, masalahnya tiga2 nak duk sebelah mama haruuu
Wifaq n Rihaab
Budak2 ni excited nak tengok konsert nasyid. Seingat saya, semenjak Rihaab lahir kami dah tak pernah bawa anak ke konsert nasyid. Kali terakhir ialah masa Wifaq kecik dulu. 
Tebi seronok dengar nasyid...tepuk tangan sambil pejam2 mata kau ye
Hajat hati nak tengok Rabbani. Tapi tengok tentatif, ada slot motivasi ala2 Halaqah Sentuhan Qalbu pulak dulu. Masalahnya motivator bercakap panjang sangat sampai jadi boring. Dapat tengok Rabbani sampai dua lagu je lepas tu motivator tu lagi. Lama2 anak2 pun dah tertdo tak sempat nak tengok Rabbani...Rabbani yang tengok anak2 saya :P

Antara performance terbest malam ni...dasat diorang ni anak2 ku sampai tergedik2 dengar bunyi drum ni

Akhirnya yang dinanti: Rabbani...malangnya anak2 sume dah zzzzzzzzzzzzzzzz 
Lenguh badan meriba Tebi yang tidur dan kepala Wifaq. Rihaab pulak dan terbaring atas kerusi. Akhirnya malas nak tunggu sampai habis kami balik sekitar jam 11.30 malam waktu motivator masih pot pet pot pet atas stage. Aku nak tengok Rabbani bukan nak tengok kau, kata hatiku...hehe

Lebih baik keluar sekarang sebelum jalan keluar jammed. On the way nak sampai rumah, kawan Atuk call ajak minum lewat malam bersama VIP. Atuk kata, 'aku dah balik cucu aku semua dah tidur....'. Alasanlah tu Atuk nak balik awal (*_^)




No comments:

Post a Comment