Monday, July 23, 2012

BUBUR LAMBUK TANPA SANTAN (^_^)

Salam Alayk.

Salam Ramadhan semoga kita melalui hari2 berpuasa dengan sihat dan cemerlang, Insya Allah.

Kisahnya, semalam (2 Ramadhan) saya bercadang nak buat laksa (sebab seisi rumah memang suka laksa).

Tapi...si anak teruna yang 1st time berpuasa penuh request nak bubur lambuk. Jadi, nak elakkan si bujang kecik ni dari bad mood maka dilayankan sajalah permintaannya.

Maka jadilah semalam kami berbuka puasa dengan bubur lambuk.

Mesti ada yang kata, eleh masak bubur lambuk pun nak story kat belog.
Apa taknya, semalam ialah officially the first time ever saya masak sendiri bubur lambuk hokay.*Selama ni duk tolong2 emak masak je...*

Bila memasak, biasanya saya akan olah ikut idea sendiri. Especially bila fikir memasak ni macam satu amanah baik dari bahan2 yang kita guna, kebersihan (kalau dah terjatuh atas lantai...basuh balik sebab Allah SWT tengok...tiba2 terbayang kalau kat kedai makan tukang masak basuh betul2 tak eh...adei....)

Jadi, bubur lambuk saya ialah versi tak guna santan dan ditumis menggunakan olive oil. *Ayah dan emak saya memang sejak dulu pun jarang2 masak makanan bersantan mungkin sebab itu kot mereka masih sihat di usia emas*
Bubur lambuk versi saya...(^_^)

Berikut ialah resipi bubur lambuk versi saya:

BAHAN-BAHAN

2 cawan beras
1 labu bawang besar (kalau kecil, 2 labu)
5 ulas bawang putih
1 inci halia
(*kisar kesemua bahan di atas ditambah sedikit air)

1 tiub daging ayam cincang (saya guna Ayamas~kes malas nak siat isi ayam hohoho)
1 kiub pati ayam 
1 sup bunjut (saya buka dan keluarkan semua rempah untuk ditumis~kes malas nak cari rempah 4 sekawan)
garam secukup rasa
lada hitam
halba (satu sudu kecil)
Sayur2an (lobak merah/siew pak choy atau apa2 juga jenis sayur yang anda suka. Saya tak taruk kacang sebab semua dalam rumah ni tak suka)
1 pokok daun sup/daun bawang (hiris)
Cili Padi (hiris)
Minyak zaitun untuk menumis
Air secukupnya

BAWANG GORENG (Homemade)
2 labu bawang merah/ besar (dihiris dan digoreng untuk ditabur sebelum makan)

CARA MEMASAK:

-Masukkan beras dalam periuk dan tambahkan air secukupnya. Tenggekkan atas api.
-Sementara itu, ambil kuali dan tuangkan sedikit minyak zaitun untuk menumis
*saya guna style tumis darat tak tau kenapa suka style gini. Kalau kawan2 nak tumis terus pun boleh je...*
-Bila minyak panas, masukkan bahan2 yang dikisar tadi bersama2 rempah sup hingga naik bau dan agak garing.
-Masukkan halba.
-Masukkan daging ayam cincang (jangan sampai masak sangat)
-Lepas tu, tuang semuanya ke dalam periuk yang tanak beras tadi.
-Kacau2kan...masukkan garam, lada hitam dan kiub pati ayam.
-Bila dah hampir masak masukkan sayur2an.
-Tutupkan api bila bubur kelihatan pekat (kalau suka cair, tutup api lebih awal)
-Sebelum makan, cedok ke dalam mangkuk kemudian jangan lupa ye taburkan daun sup/bawang, bawang goreng dan cilipadi.
-Terangkat beb....(^_^)

Selamat memasak.

4 comments:

  1. yummy yummy! thanks for sharing kak Shana...

    ReplyDelete
  2. Hahaha sama2 Hanis...xoxo for baby Ken yang nomey nomey.

    ReplyDelete
  3. tgh buat resepi akk ni...hope menjadi...

    ReplyDelete
  4. Terima kasih sudi cuba. Jadi ke?

    ReplyDelete