Thursday, July 5, 2012

Selamat Datang Separuh Syaaban



Salam 'alayk.

Hari ni nisfu syaaban. Nisfu=separuh.

Bermaksud pada pertengahan bulan Syaaban Allah SWT menukar buku rekod kita dengan yang baru.
 
Allahuakbar. Macam mana ye rupa buku rekod amalan saya yang lepas (cuak). Harap2 yang baru ni bermula dan berakhir dengan baik.

Sepatutnya azam tahun baru kita bermula ketika bertukarnya buku rekod amalan kita ni...dan bukannya menjelang tahun baru Masihi (insaf).

Sangat besar hikmah bila Allah SWT tukar buku rekod amalan kita ni ketika hampir menjelangngya bulan Ramadhan.

Waktu2 begini, mood Ramadhan hampir tiba, kebanyakan orang gigih berpuasa sunat...ada yang berpuasa kerana belum habis qadha'...ada yang dah mula bertatih2 meningkatkan amalan sempena kedatangan Ramadhan...

Pendek kata, timing yang Allah SWT pilih tu cantik sangat2 dah. Maka kebiasaannya buku amalan kita dibuka dengan catatan dan amalan yang baik...lepas tu masuk pulak bulan Ramadhan biasanya kita akan lebih memelihara tingkah laku.Yang selebihnya bergantung kepada diri kita sendiri untuk terus istiqamah.

Semua ni petanda Allah SWT sayangkan kita. Dan mahu kita masuk syurgaNya.

Cuma kadang2 kita je yang tak nampak kasih sayang Allah SWT pada kita.

Memetik kata-kata dalam majalah Solusi baru-baru ini: Kalau boleh biarlah malaikat yang mencatat amalan kebaikan kita sangat bizi...(tak sempat nak rehat malah kene overtime lagi) dek kerana sibuk mencatat amalan kebaikan kita. Dan malaikat yang catat amalan keji rileks sangat sampai takde kerja nak buat.

Jom kita sama-sama ke arah yang lebih baik (^_^)

Oh ye, lupa pulak.

Hari ini besday encik husband terchenta (yuck geli~i am not the romantic type okay) yang ke 34.

encik suami camera shy...jadi gambar ni je yang ada...

34 tahun~consider tua ke muda eh? Kalau berusia 34 sudah punya tiga anak, kira OK la kot kan.

Doa saya, semoga encik suami kekal menjadi suami saya sampai akhir hayat, kekal jadi suami yang baik, seorang Imam, seorang pemimpin dan seorang bapa yang cemerlang. Dipanjangkan usia dalam keberkatan, Insya Allah.

Encik suami banyak cita2 dan perancangan (sama ada yang saya tahu atau saya agak2 saja), dan saya doakan semuanya berjaya dan berjalan lancar.

Amin.


No comments:

Post a Comment