Thursday, November 8, 2012

Datings Part II: Alamanda




Don't walk behind me; I may not lead. Don't walk in front of me; I may not follow. Just walk beside me and be my friend.


~Albert Camus~


I value friendship so much. 

Sampai ke hari ini saya kurang pasti adakah rakan-rakan saya perasan hal ini atau tidak. 

Sebabnya saya ni memang tak pandai nak menzahirkan perasaan.

I always try to be flexible untuk bergaul dengan semua lapisan, golongan dan background rakan-rakan...and I hope I have done my best.

I want all my friends to be treated accordingly and make they feel comfortable.

Saya ada besfren dari tadika....ada dari sekolah rendah...ada dari sekolah menengah...ada dari Uni...ada yang saya kenali masa chambering...ada yang masa saya bertugas sebagai Peguambela dan Peguamcara....ada yang dikenali semasa buat Master....semasa bekerja sebagai pensyarah....semasa buat PhD....

and I appreciate them all.

Cuma sebagai manusia kadangkala kita tak berdaya nak memenuhi kehendak semuanya dan adalah kesilapan saya di mana-mana.

Layanan terhadap rakan2 tak sama...tak boleh pukul rata kesemuanya.

Dengan rakan-rakan yang tak mengharung badai PhD bersama saya, saya takkan sesekali menyebut tentang cabaran dan susah payah belajar...saya lebih suka bercerita topic yang lebih common...yang semua orang boleh 'masuk' dan gembira bercerita mengenainya.

Harini saya pergi 'dating' dengan opismate Dept of Law...she's my Head of Dept and another besfren kak Ayu from another Dept but we are under the same faculty. Masa kerja dulu pun memang inilah rakan berjimba-jimba saya...

Dah lama tak jumpa. Lately je baru berpeluang dating bersama...kebetulan diorang tengah takde class. 

Harini kami pergi ziarah mantan Head of Dept yang baru je melahirkan anak ke-3 di area berhampiran Nilai 3.

Masa ziarah tu, tiba2 dapat call dari jiran beliau...dan ada jeritan seorang wanita. Rupanya wanita tu nampak seorang lelaki melompat atas pagar rumah seorang jiran lain...agaknya lepas dengar jeritan tu perompak tu terkejut terus lari tinggalkan keretanya di situ. Pihak berkuasa dah tahan keretanya.

Siang-siang hari pun kau berani berjihad merompak rumah orang.

Kau ingat kau dapat hartabenda orang...kau takkan mati? Takkan jumpa Allah? Takkan disoal siasat? Esok dekat akhirat mulut kau takkan bercakap tapi tangan dan selutuh anggota badan kau yang akan bercakap...mana kau nak lari...?

Kenapa ramai manusia jahat hari ini?

Jawapnya: tak takut Allah.

Kenapa tak takut Allah?

Jawapnya: Sebab dia tak rasa (atau lupa...atau tak tahu) yang ada Kuasa yang Maha Melihat tindak tanduknya...dan lupa yg dia akan mati....atau dia terdesak hinggakan tak boleh berfikir waras...macam dalam drama Aku Bukan Haji tuuu..

Kenapa tak rasa yang Allah Maha Melihat?

Jawab: Apa taknya takde yang nak mengingatkan. Bukak TV...bukak radio hanya tengok benda2 yang menjauhkan dari Tuhan...cubalah 24 jam pagi petang siang malam kita hanya lihat, dengar dan rasa benda2 baik insya allah akhirnya manusia 'terpaksa' jadi baik sebab hanya benda2 baik yg dia tahu...

Saya tahu ini mustahil. Tapi kalau semua ibu bapa, anggota masyarakat dan pemimpin....main peranan...Insya Allah.

Kita takkan hidup selama-lamanya. What goes around comes around...

Bagaimana pengakhiran perjalanan hidup kita nanti.

Ni dah apahal jadi sesi tazkirah pulak ni? Emo la tu dengar kes2 jenayah camni.

Lepas ziarah sahabat tu, kami pi makan-makan sat kat Alamanda. Akhirnya semua decide nak makan Kenny Rogers. 
Our foods.............*lapaq*
With Kak Ayu..orang kuat JPPI
Wif my KJ
Malu2 lettew Kak Jeny....(^_^)
Kak Ayu yang baik hati...

Sebelum masuk KR, singgah MPH dulu. Dapatla rembat 4 biji buku. 1 untuk diri sendiri dan 3 untuk anak. 

Untuk saya, apalagi kalau bukan nak mencukupkan koleksi Chicken Soup series. Herannya kali ni kenapa tak banyak stok eh macam sebelum ni. Tinggal yang tak best2 je. Adakah kerana entry saya tentang Chicken Soup sebelum ni maka orang berduyun2 pegi beli....*apakah hebat sangat entry kau tu shana'..? mengapakah kau perasan ya amat...*

Akhirnya saya beli: Chicken Soup for Every Mom's Soul.
I'm a bad mummy...I need a self-help book.....tskkkk

Untuk Wifaq belikan SUDOKU (sebab lately memang dia tengah 'angin' SUDOKU...lepas tu untuk Rihaab dan Tebi belikan Fisher Price activity books. Oklah tu asal tak berebut...*tapi kadang2 dah ada masing2 pun nak rebut jugak...memang saje suka2 nak berebut agaknya....*

Seronok rasanya dapat luangkan masa dengan kawan2. 

Huhu tadi ada masuk Carlo Rino sekejap...meleleh ayaq liuq tengok latest design punya handbag...sekali belek price tag....huhu...murahnyeeeeeeee....RM690++ aje....*nangis akuu....*

RM690+ untuk sebuah handbag? Nak beli sendiri memang tidakle...unless ada sponsor....heheheh

Lantas rasa nak call encik bos. Tak payahlah belikan apa2 kat Makkah atau Madinah...jubah pun tanak...nak henbeg CR je....harap2 permohonan diperkenankan....T________________T

Sejak cuti belajau...dah lama tak beli sebarang henbeg mahupun kasut. Beli pun tatau nak pakai pegi mana...asik kelek backpack je...maklumle kan student!


"Everyone hears what you say. Friends listen to what you say. Best friends listen to what you don't say." (^_^)
Terima kasih sudi baca.


No comments:

Post a Comment