Friday, November 9, 2012

Dinner @ Verandah Pan Asian Restaurant, Cyberjaya.

Ada dinner malam ni.

Lokasinya di Verandah Pan Asian Restaurant, Cyberview Lodge Resort n Spa, Cyberjaya.
gambar ihsan www.cuti.com.my

Sebenarnya bukan dinner saya, tapi dinner opis emak dan saya bersama anak2 hanya menempel sahaja hehehe.

Dah orang ajak dan bayarkan...takkan nak menolak. Rejeki jangan ditolak.

Bertolak seawal jam 6 petang, ambik kawan emak kat opis dan off to Cyberjaya ikut jalan kampung. Setelah sesat barat dan berpusing2 akhirnya selamat sampai...elok je kami turun, hujan pun turun dengan lebatnya.

Resort ni cantik. Pertama kali saya sampai di sini. 
pic from www.eats.my
Interior design dan architecturenya juga menarik. Tapi sebab malam dan hujan pula tak dapat nak ambik gambar outdoor banyak2. Ditambah pulak Tebi demam panas...jadi asyik nak berdukung dan terpaksalah kamera duduk diam2 dalam beg.
Verandah Restaurant's dining area...
The Table..........
Tempat makan dengan surau agak jauh. Sampai2 Opah register dan terus kami pilih meja yang paling dekat dengan buffet sebab senang nak ulang alik ambik makanan and not being too obvious...heh
Budak demam yang meragam...sian Tebi
Vanissa Choc Fudge...rupa dan rasa selari...(^_^)
Dining areanya cantik dan selesa. Makanan ada bermacam jenis pilih aje yang mana nak asalkan masih ada ruang dalam perut. Walaupun saya lebih suka makanan gerai (yang lebih sedap pada tekak saya dan murah pula...) tetapi makan di hotel punya suasana tersendiri...dengan deko yang menarik dan ambience yang relaxing, bersih...makan di hotel memang best. Tambah2 pulak kalau free ngeheheh.
Buffet...
Mama saya...
Beginilah nasib malang fotografer...selalu je berada dalam gambar yang kurang berkualiti...*gegar*
Ada banyak makanan...tapi Wifaq hanya makan roti dan mushroom soup. Yang lain dia tak teruja pun...

Kakak Rihaab makan sikit je malam ni...
Budak demam lagi sedih...hanya makan menjilat2 butter je...benda lain sume tanak
Makanan banyak, tapi saya hanya ambik yang betul2 feveret saja. Bread Pudding sangat sedap.  Pasta Carbonara pun sedap (walaupun rupa sama...tapi tak sama macam yang pernah saya rasa di Catamaran Beach Resort, Negombo, Sri Lanka....that one is superb! Saya ambik pasta malam ni sebab teringat memori di Negombo...).

Ambik grilled lamb...tapi hanya dapat jamah sikit je sebab Tebi meragam dan nak BF je memanjang. 
Ambik macam2 tapi tak habis pun sebab Tebi meragam...hilang terus selera makan..tskk

I love those creamy things...(^_^)
Masa nak solat maghrib...on the way ke surau, kami terserempak dengan sekumpulan anak muda pelbagai bangsa tetapi majoritinya Melayu. Yang amat menyedihkan...tatkala orang lain berpusu2 ke surau untuk solat menghadap yang Esa...kumpulan anak muda ini ke dewan lain.


Akhirnya budak demam tertidur setelah kenyang menyusu...:(
Saya tak kisah kalau mereka ke dewan lain. Tetapi pakaian mereka Masya Allah. Yang lelaki bersuit macam biasa...yang perempuannya semua memakai little black dress....dan spaghetti strap...kalau dah nama little silalah imagine sendiri.

Yang bersaiz XXXXL pun tak ketinggalan memakai dress pendek paras paha...bahu terdedah...Subhanallah. Anak muda Melayu Islamkah ini? 

Berdasarkan circumstantial evidence dan bukti2 lain, maka saya pasti mereka Islam. Ada juga terdengar perbualan mereka. Sebab si dara bersaiz XXXXL tadi macam malu2 sebab kami berjalan di belakang mereka. Dia nampak tak selesa memakainya tapi mungkin 'terpaksa' setelah dicabar atau dipengaruhi rakan2 yang bersaiz lebih kecil...dan tidak mahu kelihatan out of place. Kejap2 si gadis menoleh2 ke arah kami tersipu2. Ada seorang dua yang bertudung juga.

Entahlah. Perasaan saya amat terganggu melihat perkara ini. 

Sayangnya. Lahir dalam Islam, tinggal di negara Islam yang aman...tapi tak menggunakan segala nikmat yang ada untuk benar2 hidup sebagai seorang Islam. Berilah hidayah kepada anak2 muda ini, ya Allah!

Lepas solat, cepat2 saya explain pada anak2...yang mereka lihat tadi adalah perkara tidak elok. Walaupun ada orang sekeliling berpakaian begitu...kita tak perlu ikut kerana kita ada pendirian dan iman...dan Allah yang Maha Melihat.

Duduk sebentar dalam surau...saya tanya anak2, kalau kita tunjuk walau sehelai rambut pada bukan muhrim apa hukumnya? Apa balasan Allah bagi pada kita kat akhirat nanti...? Nak rasa kena bakar dengan api neraka...?

Saya hanya mampu berdoa agar zuriat dan keturunan saya dijauhkan dari perkara2 seumpama ini. Semakin lama anak2 semakin besar dan makin terdedah dengan pelbagai perkara...

Saya tak mahu jadi ibu yang mengongkong dan memaksa anak2 dengan suatu peraturan tanpa menjelaskan sebab dan akibat melanggar peraturan tersebut. Oleh itu, setiap kali saya rasa anak2 ada melihat perkara2 yang bertentangan dengan prinsip kami...saya akan cepat2 explain dan fahamkan mereka. Bimbang kalau bertangguh2....mereka akan anggap itu perkara biasa and it's okay to behave like that. 

Tapi mungkin kerana anak2 saya sudah biasa ke luar negara...dan melihat bermacam ragam manusia perlbagai bangsa dan agama, mereka lebih terbuka tetapi analitikal dan kritis dalam menilai apa yang terhidang depan mata. 

Namun dalam masa sama, saya cuba mendidik mereka terbuka tetapi tidak terikut dengan arus...anak2 Muslim harus menjadi sebatang pokok yang akarnya kuat mencengkam ke tanah. Tak kiralah apa jenis badai atau banjir melanda....akar itu harus kuat agar tidak rebah. Akar itu adalah prinsip dan iman di dada....yang sepatutnya dari kecillah harus ditanam dalam diri mereka.

Kuncinya: sedarkanlah mereka bahawa ada Kuasa besar yang Maha Melihat setiap tindak tanduk kita. Muslim yang baik ialah yang kekal melakukan kebaikan walaupun tiada seorang manusia pun melihatnya....kerana sedar Allah Maha Melihat, dan malaikat sentiasa mencatat!

Tapi...perkara ini bukannya mudah. Semua ibu bapa tahu perkara ini bukan mudah.

Ya Allah...kalaulah daku memang tidak berupaya hendak menjaga semua orang dari hal2 yang Kau benci...sekurang2nya berilah daku kekuatan untuk memelihara zuriat, keturunan dan insan2 berhampiran denganku.

Amin ya rabbal alamin!

Cukupkah amalan kita untuk di bawa ke akhirat..............?
(from facebook Islamic Quotes) 


No comments:

Post a Comment