Monday, November 26, 2012

My 7th Year of Marriage Life (^_^)

Assalamualaikum.

27/11/2005-27/11/2012

Siapa kata pejam celik pejam celik tiba2 dah tujuh tahun berkahwin?

Takkkkk.....

Puas celik dan pejam untuk tempoh yang lama...nak menyampaikan ke usia 7 tahun ni boleh kira semput jugak.

Semalam attend wedding sepupu di Klang. Bila tengok beliau dan pasangan berposing bermacam2 gaya (sampaikan yang tak masuk dek akal pun ada huhu) serta merta terkenang saat diri sendiri bergelar pemantin tujuh tahun lalu.

Rasanya kami antara pengantin tegar yang keras hati gile dan tak berjaya dipengaruhi oleh jurukamera mahupun sesiapa saja yang ada pada majlis itu yang berniat nak mengenakan pengantin (yes, cousins I am talking to you).

Cousin2 saya memang tugas hakiki mereka mengenakan pasangan pengantin di mana2 majlis sekalipun. Macam dah berjanji-janji pulak dengan encik suami, kami sepakat untuk ignore je permintaan orang lain dan tidak rela diri diperkotak katikkan ketika diri bergelar raja sehari. Dalam hati saya..."padan muka korang...kau ingat aku ni apa...muahhahaa".

Pleaselah, malu lah benda2 cenggini dan semua orang akan ingat sampai mati...jadi saya nak tinggalkan memori yang baik2 je pada hari perkahwinan saya. Ini berkait rapat dengan reputasi you know...

Padahal bila orang lain jadi pengantin aku pun sama jugak tumpang sekaki mengenakan pengantin. Well, saje nak test...

Sampai ke tahap...orang suruh makan dan minum bersuap2an pun kami boleh buat dek aje. Ahahah. Lama-lama diorang yang tension. Sampailah ke hari ini, tiap kali ada cousin mousin lain kawin...mesti cerita lama kami akan naik semula. Diorang kata, "kak shana dengan abg sham ni susah betul....puas kitorang paksa makan bersuap dan macam2 gaya diorang boleh ignore je....grrrr".

Hahahaha. Ini salah satu perkara saya paling bangga setiap kali teringat memori majlis perkhawinan sendiri.


Perkara paling besar yang menghalang saya ialah rasa malu. Malu itu sebahagian dari iman. Kalau hari kita jadi pengantin rasa malu dah hilang...........cemana gayanya tu? Hari pernikahan ialah hari kebesaran maka besarkanlah diri kita di mata khalayak dengan maruah dan harga diri yang tinggi.

Personally I think, being 'sporting' pada hari anda 'diangkat menjadi raja' is not an excuse to let your maruah diperkotak katikkan insan-insan lain pada hari itu tambahan pulak ramai mata yang memandang. Well you know sikap orang Melayu...depan kita diorang hanya senyum melihat, dalam hati berkata macam-macam.

Rasulullah SAW pun terkenal dengan sikap malu baginda yang tinggi. Baginda seorang lelaki, seorang Nabi tetapi sangat pemalu laksana anak dara sunti. Jarang sekali dalam hayat baginda bercakap sambil memandang mata insan-insan yang berbual dengan baginda. Sifat malu ini satu benda yang mahal...yang saya sendiri tak yakin memilikinya tetapi sedang berusaha keras menggapainya.

Masa hari saya kahwin, malu tu ada juga tapi taklah macam Rasulullah SAW. Yang selebihnya ialah ego hehehe. Naturally saya takkan melakukan sesuatu kerana 'orang lain suruh' tetapi saya akan lakukan apa yang saya rasa betul dan baik untuk diri sendiri sambil imagine kesannya beberapa puluh tahun akan datang.

Situasi ini sama macam satu komen seorang wartawan hiburan yang pernah saya baca. Katanya, senang je nak menilai seorang artis yang bermaruah. Iaitu, apabila jurugambar menyuruh mereka melakukan aksi bukan2 mereka menolak...dan akan beraksi sederhana mengikut cara mereka.

See? 

Mereka bukan memaksa kita. Kadang2 lebih kepada menguji pendirian kita. Kalau tersilap langkah, kita hanya jadi bahan ketawa orang lain. 

7 tahun usia perkahwinan, alhamdulillah semua berjalan baik. Dan harapnya semakin baik dari sehari ke sehari. 

Kalau tujuh tahun lalu kami tak romantik macam pasangan lain, hari ini kami masih sama. Tak romantik bukan bererti tak bahagia tetapi lebih kepada menunjuk kasih sayang secara yang lebih profesional. Pada saya kalau selepas tujuh tahun...sambil bersembang di meja makan restoran masih boleh bergelak ketawa membuat lawak sambil mengunyah roti canai...itu jauh lebih bererti daripada seorang suami yang setiap pagi celik mata je, "I love you, sayang", tapi bila anak berak nak tolong cebok punggung anak pun susah....

On top of that, selamat ulang tahun perkahwinan yang ketujuh buat kami sekeluarga!

Malam semalam puas explain dengan Wifaq apa itu ulang tahun perkahwinan. Boleh dia tanya, "oh, maknanya esok mama dengan baba kahwin sekali lagi ke?". Hmphhhhhhhhh


2 comments:

  1. happy anniversary cousin! dgn banggenye ain x termasuk dlm golongan yg suh kak cana action tu.. sbb? i wasn't there! hehehe.. :)

    seriously though, happy 7th anniversary. may god bless all of you.

    ReplyDelete
  2. Heheheh i still remember u weren't there. Thanx cousin for the wish. Abang2 sedara kamule punya kerja tu...hahaha...mujur pendirian kental hik hik

    ReplyDelete