Friday, September 28, 2012

Bila si Kakak Mengomel Sendirian (Berhad)

...Why do I end up being here? Beberapa minit yang lalu rasanya saya sedang mengadap artikel.

Nak menulis laju-laju sebelum terlupa for the sake of my memory dan lepas ni boleh kembali menhadap artikel.

Waktu ini saya berada di Shah Alam. Ye, bukan rumah saya tetapi rumah saya dibesarkan. Ketika ini encik bos masih lagi di bumi Makkah meneruskan tugasan yang belum selesai.

Kisahnya malam semalam, waktu saya sedang rehat-rehat di bilik, Little Missy No. 2 pun masuk juga ke bilik. Anak-anak ni biasalah. 5 minit je emaknya hilang dari pandangan masing2 mula mencari.

Atas nightstand ada sebuah buku yang covernya gambar Kaabah dan Masjidil Haram. Little Missy No. 2 ni memang suka bercakap sendirian dan kadang2 terkeluar dialog2 yang kita pernah cakap dan diulang tayang.

Semalam, antara dialog yang sempat ditangkap oleh telinga lintah saya berbunyi begini:

"Tau tak ini gambar apa...?". Konon2 jadi cikgu dan bercakap dengan anak murid.

"Ini gambar Mekah. Cikgu dah 4-5 kali pegi Mekah. Best tau....nanti ajak mak dengan ayah pegi Mekah ye...". *Melampau kau ye kakak 4-5....padahal baru sekali pegi...exaggerate sungguh*

Saya gelak sorang-sorang. Sejak si kakak pergi sekolah saya perasan dia suka berangan dan berlakon jadi cikgu. Adakah dia memang nak jadi cikgu? Tapi bila disoal, dia kata nak jadi pilot....

Minat dan kecenderungan kanak-kanak ni kita boleh nampak sejak kecik dari pergaulan sehari-hari. Walaupun di mulut dia kata nak jadi pilot, tapi mama nampak bakat seorang guru...kadang2 bakat seorang doktor dalam diri kakak.

I pray for your best...your happiness.



Atau mungkin kakak nak jadi ikon Muslimah satu hari nanti.....?   Mungkin macam Prof Dr. Muhaya ke, Insya Allah.

2 comments:

  1. Ya ampunn byknya entri hanis tertinggal ni dah baca bwh2 tu tapi tak smpt nk komen entri by entri suka jgk seket polkdot tu n boots tu very da gojess i always love ur rnglish style collection hv a nice day sis!

    ReplyDelete
  2. Hanis...i know ur buzy. Akak pun sama tapi makin tensi makin rasa nak buat entry hehehe. Mekasih...good luck and wish me luck jugak eh....(^_^) xoxo utk Ken Hamza nomey

    ReplyDelete