Monday, August 13, 2012

Wifaq's Assesment Report result....(^_^)

Assalamualaikum...

Entry ni sebenarnya entry tertangguh. 

Parents-Teacher Conference Al Fatih telah diadakan pada Sabtu, 16 Jun 2012. 

Conference diadakan 2 kali setahun. Yang ini adalah untuk 1st term of school.

Semua report dan progress anak kita terkandung dalam Assesment Report yang akan ditunjukkan pada parents dan dijelaskan satu2 oleh teacher.

Yang ni gambar pinjam dr FB Al Fatih. Segan pulak den nak mengambik gambar bagai tengah2 discussion kan. Nanti cikgu2 kata apa bendalah mak bapak si Wifaq ni..hihi...jaga nama baik anak

Result Wifaq...syukur alhamdulillah (^_^)

Overall, semuanya excellence.

Saya pun baru tau sebab musabab Wifaq dipindahkan dari Umar Center ke Abu Bakar Center. Rupanya masuk kelas Arafah i.e kelas untuk budak2 advance.

Jenis budak2 yang...kita bagi soalan, tak payah bagi arahan apa2 memang dia boleh buat. Dan proses nak mengajar2 budak2 ni memang amat senang sebab sekali cakap terus faham.

Berikut adalah antara komen Teacher Hilal, guru kelas Wifaq.

"Wifaq ni...saya tak nak komen banyak. Dia memang budak yang sangat terkedepan. Dia yang pertama habis silibus dalam kelas...dan lancar baca Al Barqy"..lepas tu teacher Hilal suruh Wifaq buat persembahan le pulak depan mama...teacher suruh Wifaq baca Al Barqy. 

Sebenarnya yang teacher tak tahu...di sekolah Wifaq Iqra' 6....tapi di rumah Wifaq dah baca Al Quran. Kalau boleh mama memang akan pastikan Wifaq advance satu langkah dari apa yang dipelajari kat sekolah....

"Nampak jelas sifat kepimpinan dia. Insya Allah sama-sama kita gilap. Nampak masa depan Wifaq cerah....cuma, dia agak garang dengan kawan2 especially bila kawan2 lain bising". (Memang Wifaq selalu kata...dia suka jadi ketua. Dan suka jadi Imam bila solat)

"Lately, nampak Wifaq macam dah boring dalam kelas. Mungkin sebab semua benda dia dah tahu..."

"Puan memang high expectation ke dengan Wifaq ni..?" (Huhu tak tau nak jawab camne...saya hanya expect mengikut kemampuan si anak. Sebagai ibu yang melahirkan dia...sebenarnya instinct tentang keupayaan dia ni saya dah rasa masa mengandungkan Wifaq lagi...)

"Wifaq cerdik. Tapi kadang2 lack of humbleness...sebab dia suka pertikai apa yang cikgu cakap dan selalu tak puas hati...".

"Wifaq ni memang kat rumah pun jenis nak cuba semua benda ke? Saya tengok kat sekolah, dia sentiasa eager nak tahu perkara baru...ilmu baru...". (Saya jawab...ye, memang itulah Wifaq yang sebenar kat sekolah atau di mana saja. Sejak dia baby pun....kalau nak bancuh susu, dia suka berlagak macam Menteri. Kenapa macam menteri? Sebab dia suka nak rasmikan sesuatu benda...heheh. Bila buat susu, wajib bagi dia masukkan sikit dalam botol. Selebihnya orang lain buat takpe.

Waktu memasak di dapur pun sama. Teacher jangan terkejut kalau tengok dia dah kenal nama2 rempah ratus terutamanya yang herba Inggeris macam Oregano, Thyme, Basil etc...sebab di rumah dia akan belek satu2 dan tanya satu2 kegunaan dia...memang pening nak layan kerenah dia dari kecik...)

"Wifaq sangat particular...". Ye. Semua yang menjaga dia dari kecik tahulah macam mana particularnya budak ini. Kotor sikit, tak boleh. Suap dia makan dan kita tak duduk, dia takkan makan sampai kita duduk.

Semua benda mesti ikut step dan peraturan. Kalau ada benda2 yang tak kena, memang dia akan menangis sehinggalah kita explain.

Sejak umur dia sekitar 7-8 bulan lagi, kalau ada benda2 yang kita tak boleh nak bagi dia...bila explain dia akan diam dan faham. Tak macam adik2nya yang lain, bila tak dapat explain la macam mana pun dia akan nangis nak jugak benda itu.

Bila tecaher kata...Wifaq ni akan besar jadi seorang pemimpin. Zuppp berderau rasa darah. Layak ke saya yang biasa ni nak membesarkan seorang pempimpin?
Mampu ke saya nak gilap bakat dan anugerah semulajadi yang Allah bagi pada anak ni?

Tiap2 hari saya pesan pada Wifaq:
"Cerdik pun tak guna kalau sombong dan angkuh, kalau akhlak tak baik. Ada orang yang tak cerdik...tapi akhlak bagus...orang macam ni yang Allah lebih sayang...".

Saya (kami) hanyalah manusia biasa.
Anak...adalah anugerah Allah dan juga ujian buat kita.

Semoga kami berjaya membesarkan anak2 mengikut lunas2 syariat, Insya Allah.

Meminjam kata2 Ustaz Hasrizal Abdul Jamil:

"Untuk menghasilkan individu-individu yang mengubah DUNIA, ia perlu bermula dengan kanak-kanak yang gembira, bahagia dan berani mencuba. Mereka juga sentiasa buat perkara yang mengejutkan guru dan ibu bapa. Mereka tidak mudah berpuas hati. Maka ibu bapa kepada anak-anak yang berkriteria seperti ini, bersabarlah seketika dengan kerenah mereka. 20 tahun akan datang, Dunia sendiri yang mencatat kewujudan mereka!"


1 comment: