Sunday, April 29, 2012

Sepetang Bersama Melayu Urban & Gadis Kurung Biru

Assalamualaikum kawan-kawan.




Nampaknya musim kenduri kahwin sudah bermula. Yeah it's May already. 

Cuti sekolah pun dah nak dekat. Ada 2 perkara dalam hidup saya yang benar2 menzahirkan bahawa cuti sekolah dah dekat:

1. Kad jemputan kenduri kahwin makin penuh atas meja.
2. Encik suami semakin sibuk dengan umrah departure. Kadang2 pergi airport tak kira waktu. *penat tapi masyuk takpe...wahaha*

Nak cerita sikit pasal kenduri kahwin yang saya hadiri harini. Ada 2 tempat. Satu di Bangi dan satu lagi di Kelana Jaya.

Yang di Bangi ni tak ada cerita menarik sangat except saya memang sejak azali tak boleh gi dengan lauk pauk kenduri area KL ni *walaupun saya anak jati KL*

Balik-balik lauk yang sama...nasi minyak, dalca sayuran, acar buah, jelatah, rendang daging, ayam masak kurma...aduh....

Saya tahu mungkin ramai yang suka lauk pauk begini dan mungkin juga pakej begini agak murah. 

Masalahnya kalau 5 buah rumah kenduri pada hari yang sama...bayangkanlah terpaksa telan 5 kali lauk yang sama. Lagipun to be honest lauk jenis ini tak ada yang istimewa pun.

Apalah salahnya kalau sertakan sekali lauk pauk harian biasa macam kari ikan, sup ayam, ulam2an *senang tak payah masak pun*, ikan masin, masak lemak ikan masin...pendek kata lauk pauk yang mudah dimasak dengan skala besar dan konfem ramai peminat dan tak berlaku pembaziran.

Tak sedih ke bila tengok tetamu pulang dengan pinggan yang masih separuh penuh.

Nak cerita tentang kenduri di Kelana Jaya. Sebenarnya ia kenduri jiran berdekatan rumah kami di Shah Alam, tapi atas permintaan anak daranya maka lokasi majlis terpaksa dibuat di salah sebuah dewan terkenal di Kelana Jaya.

Perkara pertama yang mengejutkan kami....masuk2 je dewan kami dengar bunyi macam bising dan riuh.

Rupanya...pasangan mempelai bersama 3-4 orang tetamu sedang sakan menari gelek ala John Travolta di atas pentas yang di belakangnya ada pelamin putih. 

Di bawah pentas ada seorang tetamu undangan tengah menyanyi lagu Staying Alive *suara sebijik tu macam the Bee Gees~aku kenalla sebab aku peminat lagu lama*.

Penyanyi undangan yang botak itu menari2 ala John Travolta jugak..."ah a..a...a...Staying Alive...Staying Alive" sambil tangan kiri ditunjuk ke atas dan tangan kanan di pinggang.

Si pengantin lelaki dengan bersampin berbaju Melayu pun turut sama. Aduhai. Si pengantin perempuan yang bertudung hanya senyum dan ketawa mungkin bangga suami yang baru dinikahi sangat cool dan open tak segan silu menari depan tetamu.

Disebabkan tuan rumah adalah jiran kami, maka kami masuklah jugak dan cari tempat duduk. 

Saya tengok air muka tetamu ada bermacam rupa. Ada yang senyum suka, ada yang meluat, ada yang takde ekspresi apa2...*akulah tu*

Saya dudukkan anak2 membelakangkan pentas supaya anak2 kecil yang innocent dan suci ini tak melihat apa sebenarnya belaku. Biarlah anak2 ni ingat bunyi tu datang dari radio.

Dalam hati saya teramat sedih. Melayu Islam Urban. Inilah dia yang melanda masyarakat Islam di Malaysia hari ini.

Tak rasa rugi ke? 

Majlis akad nikah dah tentu2 dimulakan dengan doa yang memohon agar kedua mempelai diberkati, dikekalkan joodoh ke akhir hayat...dikurniakan zuriat yang soleh solehah....tapi akhirnya disudahi dengan lagu2 dan berjoget2 di hadapan tetamu.

Adakalanya bila rumahtangga tak bahagia...puncanya adalah kita sendiri yang memasukkan unsur2 maksiat sejak hari pertama diakadnikahkan.

Suami saya macam terkejut. "Memang ada ke orang Melayu macam ni?". 

Saya kata kepada encik suami: "Ramai. Dekat sekeliling rumah kita pun ramai..." 
*kita merujuk kepada rumah emak ayah saya di seksyen 9 Shah Alam yang kebanyakannya Tan Sri dan Dato'...yang kereta Mercedez dan BMW bersepah dan parking tepi jalan saja sebab dalam pagar pun dah ada 2-3 biji kereta jenama sama. Mungkin kamilah yang paling miskin di kawasan itu sebab ayah cuma ada sebiji saja Mercedez Benz*

Pernah sekali, seorang jiran yang kematian ayah....terpaksa panggil ayah saya untuk membaca tahlil walhal anak lelaki arwah ramai dan kerja besar belaka.

Ramai dan berpendidikan tapi seorang pun tak boleh nak uruskan jenazah arwah si ayah dengan baik tanpa campur tangan orang luar. 

Simpati saya dengan keluarga ini. 

Biar kita tak glamer di dunia tapi glamer di kalangan penduduk langit dan penghuni syurga. 

Waktu itu meja agak penuh. Agak lama jugak kami berjalan cari meja kosong, akhirnya dapat juga duduk semeja dengan sepasang pasangan muda *nampak macam baru kahwin* dan seorang lagi rakan si suami. 

Mereka dengan sopan mempersilakan kami duduk. 

Agaknya kesian tengok saya susah nak makan dengan meriba si Nehal (yang kami gelar Tebi), si gadis manis bertudung berbaju biru sebelah saya offer nak tolong ribakan Tebi sementara saya makan. Alhamdulillah. Bantuan Allah tak disangka-sangka.

Nak tergelak saya bila dengar soalan pertama adik berbaju biru ini: "Anak akak dah 3 orang tapi akak kurus je...".

Saya ketawa. "Sebab tigalah boleh kurus". 

"Yeke? Selalunya saya tengok orang lepas bersalin je badan naik tak boleh turun dah".

Saya tak anggap ia pujian sebab dia kata budak2 ni 'anak saya'. Lainlah kalau dia kata 'adik' saya, yang ni barulah pujian. Hehe.

"Alah jaga je betul2 dalam pantang....Insya Allah boleh slim balik". *padahal kau tak tau rutin harian aku yang sangat memenatkan tubuh dan otak*.

Dan our conversation stops there.

Lepas habis makan, tergerak hati saya nak bertanya memandangkan adik ni sungguh baik. Lepas pegang Tebi, dia pegangkan Rihaab pulak.

"Awak duduk mana?". Tanya saya sekadar berbasa basi je.

"Duduk Gombak, Sg.Pusu...dekat dengan UIA tu". *like I dont know where UIA is...*

"Oh yeke? Ke ex-UIA ni?".

"Haah. Saya UIA. Ambik Law". Hmmm now this is really interesting! 

"Akak pun ex-UIA jugak...".

"Akak mesti IRK kan?", budak ni mesti judge aku dari tudung aku yang agak labuh.

"Tak. Law jugak....". Saya senyum.

"Yeke kak?"...berseri2 muka adik baju biru ni. "Akak kerja apa sekarang?".

"Akak lecturer...".

"Oh dulu akak chambering tak? Saya actually final year dan baru habis attachment. Saya masih confuse nak chambering ke tak...macam susah je. Saya plan nak sambung Syariah".

Waktu ni, aku rasa akulah the God Sent Guidance untuk adik ini yang sedang dalam dilema. wawawa...

Dari riak mukanya yang inesen itu, dapatlah saya menelah seribu kemelut dalam hatinya. Keliru dengan langkah seterusnya....keliru dengan masa depan. Mungkin ini terjebak dengan bidang undang2 secara tak sengaja.

Melihat adik ini, rasa macam melihat diri sendiri beberapa tahun lalu. Ketika saya juga masih kabur dengan masa depan...apa nak buat seterusnya...nak jadi apa....dan rasanya saya perlu bantu adik ni.

"Saya takut nak chambering....", katanya dengan wajah suram.

"Kenapa? Awak dah pregnant ke?", saya menelah. Dia geleng.

"Macam nilah...", saya mulakan proses memberi petunjuk *cewah*. 

"Akak nasihatkan awak go on dan buat chambering. Nak habiskan Syariah dulu ke...nak jadi lawyer ke...taknak jadi lawyer ke...awak buat je chambering tu. Pedulikan rasa takut. Memang mula2 kita takut sebab tak pasti apa benda kita bakal hadapi...akak dulu pun macam awak *even sekarang tengah buat PHD pun bermacam2 ketakutan saya hadapi....tapi redah saja...overcome your fear*

"...sebab bila awak chambering, ilmu yg awak dapat selama 9 bulan tu sangat2 berguna dan awak akan gunakan even tak jadi lawyer. Dan kalau nak mintak kerja pun...awak ada kelebihan berbanding law student yang tak chambering..." 

Saya bercakap melalui pengalaman sendiri. Kadang2 Ketua Jabatan ada minta pandangan saya setiap kali kami nak hire new lecturer untuk Law Department...kami prefer those yang ada Advocate and Solicitor...

"Habis tu akak kahwin bila? Masa belajar ke?". Tanya adik baju biru. Dia macam syok pulak dengar kisah hidup aku.

Eh, aku sendiri lupa bila aku kahwin. Sebabnya perjalanan hidup saya bersambung2....lepas degree, master...lepas master, chambering...lepas chambering, DLSA di UiTM. In fact beberapa hari lepas final exam...barulah saya nikah dan selamat jadi isteri orang. *tarikh nikah tu terpaksa di adjust mengikut timing final exam saya..memang serabut sungguh waktu tu. Saya study untuk final paper di celah timbunan bunga2 hiasan untuk majlis nikah...*

"Habis bila akak lahirkan budak2 comel ni?". soalnya lagi. 

"Lepas habis belajar baru budak2 ni lahir. Akak dapat kerja pun beberapa bulan sebelum nikah je..."

Entahlah bila2 dikenang2 balik betapa Allah membantu menyusun hidup saya dengan baik dan cantik sekali.

Segalanya berlaku mengikut turutan dan timing yang baik. Alhamdulillah. Mungkin juga berkat istikharah sejak dari mula mengetahui 'kewujudan' bakal suami. *Waktu melakukan istikharah saya tak kenal dan tak pernah jumpa bakal suami...memang betul2 pasrah la kononnya haha*

Suami si baju biru senyum je bila tahu kami pun ex-UIA jugak. "Dah dapat petunjuk ke?", tanya si suami kepada isterinya. 

Lalu sebelum kami berpisah dan bersalam-salaman, saya pesan buat kali terakhir: "Buat je chambering tu. Awak tak menyesal punya....".

Hari ni saya rasa gembira. Gembira sebab diberi peluang memberi sedikit petunjuk buat seorang adik yang masih kabur masa depan...sama seperti saya beberapa tahun dahulu.



Good Luck adik baju biru. Semoga kita ketemu lagi di mercu kejayaan!

Salam sayang! ^_^




3 comments:

  1. :) semua nya Allah dah susun cantik2.... syukur

    ReplyDelete
  2. semoga kita tak terpengaruh dengan budaya2 yang tak elok dlm islam...

    bestnya jumpa junior, ayat paling best "Waktu ni, aku rasa akulah the God Sent Guidance untuk adik ini yang sedang dalam dilema. wawawa..." insyaAllah apa yg Allah rancang adalah yg terbaik...

    ReplyDelete
  3. Ati: kadang2 kita tak perasan.....

    Hanis: happynye tengok awak sudi komen kt sini..:P kebetulan yang baik bila terjumpa junior tu...baik untuk dia dan baik utk akak jugak....

    ReplyDelete