Tuesday, April 24, 2012

Our Childrens' Milestones

Assalamulaikum.

Entry hari ini terpaksa saya tulis disebabkan tak sempat update diari.

Alhamdulillah setelah semalaman menahan kesakitan (migrain di kepala sebelah kiri) akhirnya setelah menelan 3 biji pil akhirnya sakit pun pergi.

Lepas telan pil saya rasa kesal.

Terpaksa makan pil bererti I am no longer a healthy person.

Sebelum2 ni saya jarang sakit...dan kalau sakit pun saya akan bertahan tanpa drugs atau ubat-ubatan.

Tapi kali ini saya menyerah kalah.

Harap2 lepas habis study migrain pun hilang.

Cukup2lah...rasa nak pecah kepala. Tidur malam tapi rasa mata terbukak sampai pagi.

Lepas telan ubat rasa bertenaga la pulak *terus mengadap lappy balik dan sambung kerja*.

Encik suami yang tak pergi opis harini utk jaga saya...beliau pulak yg beria-ia tidur. Errr...sapa jaga sapa sebenarnya ni?

Hari ini...si Tebi sudah genap 2 tahun 1 bulan 2 hari.

Antara kalimat baru yg Tebi sudah boleh guna ialah: "kalau".

Contoh ayat: "Kalau nak kuar umah...kena pakai tudung".

Yeay! Bravo Tebi.

Mula2 mama ingat Tebi xpandai guna perkataan 'kalau' tu.

Masa abang Wifaq sebaya Tebi pun dia dah pandai guna perkataan 'kalau'. 

Kakak Rihaab pulak dh 3 tahun 4 bulan.  Memanglah dah banyak cakap.
Lately dia kakak Rihaab suka cakap:
"Mama, kakak dah doakan dekat Kaabah supaya Mama tak mati"~kadang2 tiap2 hari.

Si Wifaq pulak 2-3 harini terlalu asyik dengan exercise books yang kami belikan sebagai persediaan dia nak ambil ujian kemasukan ke SRAI bulan Mei ini. Ikhtiar...memandangkan kami tak sempat nak memantau 24 jam. 

Wifaq teramat tekun. Sebaik balik dr kedai buku, waktu orang lain tidur pun dia sibuk siapkan latihan. Pagi petang siang malam itu yang dihadapnya selagi tak siap.

Lepas tu paksa pula mama cek mana2 yang salah dan bagi markah.

Saya agak risau kalau budak sekecil ini tertekan tapi tidak...saya nampak dia memang enjoy dengan benda2 ilmiah seperti ini.

Saya perasan Wifaq sejak umurnya 7 bulan (sebaik pandai duduk), kalau dibukakkan kartun di TV dia buat tak tahu. Tapi bila buka rancangan Al-Kulliyyah atau rancangan ilmiah lain dia akan duduk diam terpaku mengadap TV.

Setiap anak lain caranya...jadi layankan saja mengikut nature masing2.

Harap2 kami tak tersilap langkah dalam mencorak kehidupan anak2...

Amin Ya Rabbal Alamin.

Shana-alhana.blogspot.com
Buat konsert tertutup dalam rumah...*rasanya satu taman boleh dengar suara bebudak ni*

No comments:

Post a Comment