Saturday, April 21, 2012

Back To Mama and Baba's (Old) Skool

Assalamualaikum wbt.
 Kebetulan saya terpaksa ke UIA jumpa supervisor pada hari cuti untuk hantar dokumen.

Terpaksa bawak tiga-tiga budak kenit ini.

Alang-alang dah bawak mereka, encik suami konon mengadakan lawatan sambil belajar ke tempat beliau menghabiskan zaman muda remajanya sewaktu bergelar mahasiswa.

Kulliyyah of Engineering.

Kisah perkenalan Mama dan Baba off record *hihi*

Tunggulah satu masa bila budak2 ni dah besar baru kami ceritakan kisah pertemuan unik kami (konon)

Nostalgia sungguh tempat ini.

Saya pesan kepada anak-anak...tempat ni namanya 'Universiti'. Kalau malas belajar jangan harap nak masuk sini. 

Kemudian saya pandang Wifaq: "Kalau Wifaq tak dapat belajar dekat Jepun atau Korea, mama hantar Wifaq belajar UIA" (saje nak test Wifaq dengan harapan Mama padahal tak kisah pun mana dia nak belajar asalkan berjaya)

Wifaq angguk. "OK", katanya. Memang taat anak sulung aku ni hehe.

UIA menyimpan banyak nostalgia zaman remaja saya.

Nostalgia dengan rakan2, dengan besfren saya Intan Mawarni, dengan boypren saya masa itu yang kini bergelar suami dan ketua keluarga. Wallaweh...tempat tersungkur lagi dikenang...:)

Bila dikenang2 balik macam manalah aku boleh graduate entah padahal aku bukannya budak pandai pun.

Impian saya nak masuk UIA bermula sewaktu usia 17 tahun. Tahun tu form 5 merangkap calon SPM.

Kami pergi satu bengkel SPM anjuran Berita Harian yang diadakan di UIA Petaling Jaya.

Biasalah bila attend kursus mestilah dapat fail. Saja-saja saya tulis dekat fail tu: SHARIFAH HANA ABD RAHMAN~Fakulti Undang-undang, UIA
(Ini kes teruja la tengok abang dan kakak UIA lalu lalang nampak kelasss je jadi mahasiswa dan mahasiswi..pulak tu speaking je manjang*angan2 seorang remaja*)

Tahun 1998 bila saya berjaya masuk UIA dan ambik Law, baru terjumpa balik fail tu. Tak sangka angan2 biasa jadi kenyataan.

Sepatutnya saya fly ke Jordan, tapi tahun 1998 tahun kegawatan ekonomi dan semua biasiswa untuk ke luar negara dihentikan.

Sepanjang bergelar mahasiswa sumpah saya memang tak berapa baik dengan mana-mana pelajar lelaki kecuali seorang dua dari sekolah yang sama, sama ada from the same faculty atau lain-lain.

Malah dalam hati dah set siap2, kalau lepas grad pun aku tak jumpa jodoh dan orang asyik tanya kenapa belum kahwin...aku dah sedia dengan jawapan maut. Haha

Tetapi perjalanan hidup Allah jua menentukan.

Jodoh. Tak cari pun dia datang sendiri.

Dah tiga orang anak pun...itu yang macam eksaited je nak tunjuk dekat budak2 ni tempat Mama dan Baba study dulu.

Semoga anak-anak saya (dan anak2 Muslim yang lain) punya keazaman yang kuat untuk berjaya. Insya Allah.

Si Tebi pilih baju dia sendiri. Masih dalam mood umrah. Mentang2 baru balik dari Makkah.

Kalau dah pakai spek mcm ni sila jangan jalan dengan mama dan jarakkan diri 100 meter dari mama...*anak sapolah ni*

No comments:

Post a Comment