Thursday, November 24, 2011

"Ikan Paus Mak Ilai Ilai..."

Satu malam, terdengar perbualan anak teruna saya si Wifaq (yang bakal genap 5 tahun Disember ini) dan adiknya Rihaab (yang juga akan genap 3 tahun Disember ini)

Waktu itu dah lewat malam, lampu pun dah dipadamkan...saya pun dah bersedia untuk tidur dan bangun awal keesokan harinya.

"Abang Ipak, macam lagu yang Mak Ilai Ilai tu? Ikan Paus Mak Ilai Ilai ke...?" Tanya Rihaab dengan suara sedikit confuse (tak dapat lihat ekspresi wajah sbb sudah gelap)

"Aah Ikan Paus...." Jawab Wifaq malas.

Lepas itu saya dengar Rihaab menyanyi2: "Ikan Paus Mak Ilai Ilai...". dengan gembiranya.

Saya ketawa sendirian. Lepas itu, saya tanya: "Kenapa Wifaq tak cakap betul2 dengan adik? Kan lagu tu tak de sebut ikan paus...ikan kekek dengan ikan gelama je ada kan...".

"Ala, kalau Ipak cakap ikan paus ke..ikan apa ke Yab bukannya tau..." Bagus betul jawapan kamu.

Sebenarnya banyak lagi yang nak saya komen, tapi mata sudah mengantuk...jadi entry ini sampai sini saja.
:)






 





No comments:

Post a Comment