Sunday, November 27, 2011

CANON atau NIKON?

Salam alaik semua...

Terpanggil menulis entry ini setelah membaca entry di blog sahabat saya Ernie Suraya. Sila klik sini.

Tahniah Ernie, kamera idaman kamu sudah dalam genggaman. Tinggal saya masih termimpi2... 

Saya memang 'hantu' fotografi sejak kecil. Kamera pertama saya ialah jenama YASHICA. Tak pasti zaman lani ada lagi ke tidak.

Saya memang suka mengambil gambar...tetapi bukan gambar diri sendiri. Standardlah...profesional photographer biasanya low profile dan hanya menunjukkan hasil kerja tangannya. Hanya sesekali membuat cameo appearance. Hehe.
Selepas Yashica itu, ada beberapa jenama lain lagi...yang terbaik semasa zaman menggunakan gulungan filem pernah saya miliki ialah Canon yang jenis lens boleh zoom keluar dan masuk. Waktu itu rasa macam dah hebat sangat dah...:P

Kamera digital pertama, suami beli di Saudi. Dah jahanam pun. Kemudian kami beli lagi secara online jenama NIKON...
Saya pilih NIKON atas cadangan arwah sepupu saya, Raihana Zainuddin...kata arwah, yang terkenal dan top di Jepun ialah NIKON. Arwah belajar di Jepun dan tinggal di sana 5 tahun.

Jadi kamera inilah saya gunakan hingga kini. Saya beli dengan harga RM500 saja.

Disebabkan minat dan rajin explore, maka setting di kamera ini sering jugalah berubah...akhirnya hanya saya seorang yang tahu bagaimana menggunakannya. 

Tapi ada sesuatu yang saya kurang puas hati dengan NIKON. Hasil tangkapan gambar sering mengecewakan saya...

White balance selalu tidak kena dengan apa yang saya mahu. Jadi kena selalu mengubah setting. Berbanding dengan Canon, gambar dan pencahayaannya lebih soft.

Saya lihat gambar2 yang di'tangkap' oleh Canon selalu kelihatan cantik dan 'kena' pencahayaannya.

Oleh sebab itulah...saya masih dalam dilema. Dah bertahun2 saya survey...
antara NIKON dan CANON..umpama memilih antara Mercedez dan BMW...
Dua2 bagus...dua2 ada kelebihan masing2.
Ayahanda saya memiliki Mercedez dan Canon.
Jadi bagaimana pula dengan saya....hmmm

Sekarang saya duk termimpi2 kamera berwarna merah sama ada NIKON D3100 atau CANON 1100D.
Saya hanya mahukan yang entry level...memandangkan ada anak kecik...dan nak travel ke dalam dan luar negara...
Saya mahukan yang mudah digunakan, x banyak songel dan boleh hasilkan gambar yang memuaskan hati....

Ongkosnya sudah ada...
Yang belum ada keputusannya...
Inilah masalah saya....selalu ambil masa terlalu lama untuk buat keputusan...

Sekali lagi...Canon atau Nikon?

Lepas tu ada pulak rakan promote Olympus E-PL...
Function dia mcm DSLR...cuma dia bersaiz compact and functions mmg best
Boleh edit gambo terus xpayah edit kt PC pun
Lagilah saya semakin dilanda dilema....
Kalau fikirkan....bg yang ada anak kecik mcm saya memang elok benar ambik Olympus ni...
Cuma designnya xlah cantik sangat...cuma gambar2nya mmg superb...
Saya sudah survey kedua2nya dan masih dalam dilema...

Ini ialah CANON 1100D..yang Yuna jd spokeperson tu


Ini pulak NIKON D3100...isk2...cantik sungguh la....

Jangan pandang rendah kamera ini. Siri Olympus PEN memberikan gambar2 yg cantik seperti DSLR juga...



No comments:

Post a Comment