Sunday, April 28, 2013

Menangis Sampai Hujung Tahun Pun Takpelah Nak!!!

Salam Alayk.


~Abdul Kalam~

There were time in our lives....yang kadang2 kita tak tahu kita berkorban sesuatu untuk apa.

Susah payah dan jerih perit kita untuk apa?

Dan dalam banyak masa dan keadaan kita lupa, setiap usaha kita itu ada Allah SWT yang menilainya. Tak kira banyak atau sikit, besar atau kecil...setiap kebaikan itu pasti ada ganjaran.

Ganjaran itu pula: sama ada cepat atau lambat. Di dunia atau di akhirat.

Ini adalah rintihan seorang ibu...yang anaknya menangis setiap hari selama hampir 5 bulan tempoh persekolahan.

Akhirnya rintihan (dan keletihan mendukung memandikan si anak setiap hari...mengadap kerenah dan tangisan, bad mood yang tak tahu apa puncanya....) menjadi satu rahmat apabila si anak akhirnya dapat No.1 dalam kelas.

Pertama kali Wifaq bawa balik kertas ujiannya ke rumah (sebelum dapat markah penuh keseluruhan subjek), segala keletihan dan jerih perit berperang dengan perasaan terasa hilang: Wifaq dapat 100% subjek pertama yang dia bawa balik.

Kemudian esok..esok...esok dan esok lagi dia bawa balik kertas: alhamdulillah semua sekali mumtaz.

Ada satu subjek, ustaznya tersilap kira. banyak kali saya kira semula dari depan ke belakang, belakang ke depan....sah ustaznya silap kira. Saya call guru kelas minta ambil semula kertas dengan Wifaq dan mohon kira semula.

(anak bersekolah di SRAI Bandar Baru Bangi...masih ada ujian dan peperiksaan untuk subjek agama dan PBS untuk subjek2 sekolah kebangsaan).

Dan Menguasai untuk semua subjek2 PBS.

Perasaan saya waktu itu....terasa hilang segala keletihan.

Sebetulnya saya merasa amat tertekan melihatkan kerenah si anak. Setiap hari bangun dengan minda dan kepala yang berat, tak tahu apa nak expect kerenah si anak untuk hari itu....

Apabila saya menyebut tentang 'kerenah', saya tidak merujuk kepada kenakalan. Anak saya alhamdulillah tak tinggal solat, malah sangat2 skema dalam hal2 pelajaran. Kalau tak siap homewrok, dia akan bangun awal dan siapkan sebelum menjelang Subuh.

tetapi...si bujang ni ada sedikit perangai yang agak complicated yang susah kita nak cope dengan kehendak dia. Senang cakap, over particular tentang sesuatu perkara....dia ada rule dia sendiri dalam melakukan sesuatu. Kalau kita nak buat apa2, kena tanya dia dulu nak macam mana...apa peraturannya...

Silap sikit, dia boleh bad mood sepanjang hari.

Itu baru sikit. Ada banyak lagi. Memang menahan hati dan perasaan nak membesarkan anak teruna sorang ni. Masalahnya dia suka buat perangai when mama is around aje. kalau mama takde...dia OK. Kalau dengan baba lagi dia OK. Tapi bila ada mama je....mulalah....

#Siaplah sape jadi bini kau nanti Wifaq....dia kena belajar dengan mama macam mana nak ambik hati kamu...huhu# 

Tapi bila tengok result Wifaq, I said to him: "Kalau result macam ni Wifaq, takpelah menangislah sampai hujung tahun pun takpe asal Wifaq suka belajar...".

Wifaq buat muka selamba. Macam dia tak faham pun dapat no.1 tu apa benda...dan dapat result bagus tu apa bendanya.

Bila mama, baba, Opah dan Atuk ucap tahniah...mukanya macam biasa malah sibuk2 nak cepat pergi main. Kalau dah budak tu, budak jugaklah.

Tanyalah mana2 mak di dunia ni, semua mengharapkan kejayaan untuk anak2.  Kalau anak tak mengenang budi pun, at least biarlah anak tu berjaya dan berdikari....dan boleh hidup senang dengan sendiri.

sekurang2nya buat masa ini, Wifaq..keletihan dan doa mama sudah terjawab.

Teruskan kecemerlanganmu nak...Insya Allah.

Legalah hati dan perasaan buat masa ini....alhamdulillah syukur.


2 comments: