Sunday, April 21, 2013

Oh Allah, Please Guide Him and His Family (and Us)!

Ada sesuatu mengganggu fikiran saya akhir-akhir ini.



Listen... 

Saya bukanlah baik sangat hinga layak hendak berdakwah pada orang lain but every Muslim has a role as a daie. Untuk betulkan diri sendiri and at the same time...jika berpeluang, membimbing orang lain ke jalan yang boleh menyelamatkan mereka.

Di kejiranan saya ada satu keluarga bangsa Cina. Beragama Buddha. 

Kami baru rapat sejak akhir2 ni kerana buah kuini. 

Satu hari di beberapa minggu yang lalu, Uncle Cina (saya tak tahu nama beliau...kerana selalu nampak beliau berjoging dan lalu depan rumah saya.) tegur pokok kuini depan rumah saya sangat lebat sedangkan di rumah orang lain semuanya tak berbuah langsung. 

Pokok ni developer yang tanam dan lepas suami siram air zam2 barulah berbunga dan berbuah lebat. Uncle kata bau kuini sedap sangat, lalu saya janji nanti saya akan bungkuskan buah2 yang elok untuk beliau. Bila masak saya akan hantar ke rumah.


Banyak buah saya bungkuskan utk uncle, malangnya Jumaat lepas ada pihak  tak bertanggungjawab mencurinya. 

Tinggal 2 biji je untuk Uncle. Saya pun ke rumah Uncle dan minta maaf sebab hanya boleh beri 2 biji saja, yang lain semua dah kena curi. (Saya sendiri tak makan kuini, hanya simpankan untuk orang lain).

Masa ke rumah Uncle, saya lihat tempat sembahyang yang besar dalam rumahnya. Dalam hati saya, sayangnya...Uncle ni baik. Dah berusia sekitar 60-70 tahun tapi masih kuat maybe kerana rajin bersenam

...kalau boleh janganlah beliau mati dalam keadaan tidak Islam. Di akhirat kelak, mereka yang tidak Islam takkan dikira langsung amalan baiknya sebaiknya segala dosanya tetap ditimbang. Sayang sangat2...kebaikan di dunia sia2 hanya kerana silap pilih agama...dan juga kerana orang Islam di sekeliling tak sudi menunjukkan jalan yang benar.

Dua tiga menjak tergerak hati nak berdakwah pada beliau...tapi taknak terang2an sebab kami sekeluarga baru nak rapat.

Logik tak kalau saya langgankan majalah SOLUSI atas nama beliau dan alamatkan ke rumah beliau. Saya cuma risau beliau takkan membacanya.....apa cara lain yang boleh saya lakukan? Mungkinkah dengan mengepos keratan2 artikel dakwah dalam bahasa Inggeris? 

#Ya Allah berikanlah hidayah buat Uncle sekeluarga sebelum beliau meninggalkan dunia ini buat selama-lamanya. Sayang jika baik di dunia tapi kebaikan itu tak dapat menyelamatkannya dari siksaan neraka....semata2 kerana beliau bukan Islam#

*pic from www.jazakallah.in*

No comments:

Post a Comment