Sunday, April 28, 2013

Resipi Asli: Cencaluk Tumis Berapi

Tetiba je terasa nak update resipi....



Jarang update pasal makanan bukan sebab jarang makan tau.

Resipi ni rasanya ramai je orang lain praktikkan di dapur masing2.

Tapi jadi istimewa pada saya...sebab sejak kecik2 lagi dah biasa dengan hidangan ni. Ini resipi asal arwah uwan saya, Haja Maimunah Binti Lebai Ali...yang dibesarkan di Malim Nawar, Perak....tetapi asal usulnya dari Padang Temu, Melaka.

Orang Melaka dengan cencaluk tak dapat dipisahkan.

Masa kecik2 dulu hidangan ni kira istimewa sebab mama (emak saya) pun selalu memasaknya,

Sekarang dah menurun pulak kepada saya....

Cuma, saya jarang2 masak hidangan ni sebab encik husband tak berapa suka. Pada hal nak lebih kurang je dengan budu kegemaran dia tu.

Memang tak puas hati betullah...apsal saya boleh cuba makan budu, tapi beliau taknak cuba pun makan cencaluk yang saya suka.

Ini tidak adil!!!!!!!

Meskipun tidak adil, saya tetap suka memasaknya dan membahamnya dengan bahagia sorang2....mihihi

Baiklah ini resipinya:

BAHAN-BAHAN

2 sudu besar cencaluk (kalau taknak masin sangat basuh dulu atas tapis. Tapi saya tak basuh pun)
6 biji cili padi/ cili rawit ~ dihiris (aiseh masa menaip ni perut berbunyi2 apahal). Kalau nak lagi berapi taruk je 10 biji
1 labu bawang besar ~ dihiris halus
sedikit minyak untuk menumis (saya guna olive oil konon2 sihat la kan)
Sebiji limau kasturi

Cara-cara:

Macam biasa memula panaskan la kuali. masukkan sedikit minyak untuk menumis.
Masukkan bawang dan hirisan cili.
Tunggu naik bau...
Kendian masukkan cencaluk.
Tunggu sampai sedikit kering dan....angkat.
Perahkan limau kasturi.

Hidang panas2 dan makan dengan timun atau ulam2an....

Sekian.

#Cepat2 lari pergi dapur. Sendiri bagi resipi sendiri lapar....(*_~)

No comments:

Post a Comment