Thursday, October 4, 2012

WANITA featuring Shana' Alhana'

Salam Jumaat.

Dah lebih dua tahun pun kisah keluar magazine ni tapi baru hari ni merasa terpanggil nak buat entry pasal ini.

Kenapa sekarang? Sebabnya selepas kerja-kerja memindahkan library dekat tingkat atas rumah saya...terus saya dah tak jumpa lagi magazine edisi yang ada muka saya ni. Puas cari-cari rupanya dah tertindih dengan majalah-majalah lain.

Konon-konon plan nak simpan baik-baiklah kan...bukan senang nak keluar magazine *sebab saya sedar saya ni bukanlah glamer macam rakan-rakan lecturer dan academician yang lain yang kejap-kejap keluar TV...kejap-kejap ada je muka keluar majalah...cakap mengenai macam-macam isu...

Ada jugaklah rakan-rakan ustaz yang sekarang dah glamer keluar TV9 dan TV AlHijrah call dan SMS beberapa kali...tanya: "Kau taknak keluar TV ke...?".

Public speaking bukanlah kemahiran saya. So better not kot...*buat masa ini*

Saya ni boleh kira..ahli akademik yang moderate hehe. Saya suka bekerja dalam bidang akademik tapi di kebanyakan waktu saya lebih suka bercakap mengenai macam-macam hal lain yang lebih santai...kira macam academician yang tak terlalu skema le gitu...hik hik.

Entahlah dalam kepala saya ni ligat berfikir macam-macam hal terutama perkara-perkara baru yang saya belum explore...perkara-perkara yang mebuatkan saya jadi less-skema dan lebih menikmati kehidupan. I am currently living my life to the fullest...alhamdulillah...masih dalam bata-batasNya...

Bila tiba masa belajar, saya belajar sungguh-sungguh...saya pun nak jadi orang pandai tapi dalam masa yang sama tak mahulah jadi si pandai yang dungu....bila cakap pasal benda-benda santai terus jadi blur...tak seronok macam tu...student pun akan jadi boring bila tengok muka kita....

Saya suka seni...melukis, fotografi, menulis, art & craft, menjahit, memasak...itu semua bidang kesukaan saya yang rasanya memang Allah anugerahkan pada saya secara natural. Setiap orang punya bakat dalam diri cuma sedar tak sedar aje...

Kata Prof Dr. Muhaya my idol:
"Tiga perkara seseorang boleh mencapai kebahagiaan: jangan ada perasaan negatif, jangan menghukum orang dan keseimbangan dalam semua hal".

I am trying to balance my life....in everything...kalau boleh tak mahu terlepas satu apa pun...belajar, bersantai, berjalan melihat kebesaran Allah SWT, membesarkan anak-anak...melihat anak-anak berjaya....

Memang itulah hakikatnya menjadi seorang ibu: multitasking!

Back to the story...

Kisahnya wartawan majalah Wanita tiba-tiba call nak datang interview saya mengenai satu isu. Masa itu saya dalam pantang bersalinkan Nehal (atau lebih dikenali dengan nama Tebi oleh rakan dan saudara mara terdekat)...boring yang amat sangat duduk rumah sebab dah biasa keluar pergi opis....dengan tak fikir panjang I said yes!

Maka datanglah wartawan dan jurufoto abag Jeffry Iran (eh eh nama ni saya biasa tengok sejak sekolah rendah dalam suratkhabar dan dan majalah...akhirnya dapat berjumpa face to face).

Mula-mula tak tau yang Abg Jeff tu Jeffry Iran...photographer tersohor. Time diorang minum-minum lepas interview tu barulah rahsia terbongkar. He's so humble.

Interview tak berjalan lancar sangat pun sebab anak-anak belum pergi sekolah..so diorang asyik sibuk datang kacau mama tengah bercakap...sampai point pun bersepah-sepah. Dalam hati jadi segan sangat dengan wartawan tu...mesti dia kata kalutnya lah orang ni....nyesal aku datang interview dia...tsk tsk

Majalah tu tahun 2010...yang ada cover gambar Aishah Mahsuri...

Insya Allah kalau nak keluar TV ke majalah lagi ke...tunggu lepas saya habiskan pengajian...masa tu kau orang tak boleh nak stop aku dari bercakap...(^_^)


                                                               Well, yeah it's me...


Semoga lepas tamat pengajian...kata-kata dan pendapat saya akan berguna dan digunapakai dalam membangunkan umat Islam di Malaysia dan di dunia seluruhnya Insya Allah.

Sebelum habis mengaji....kau cakaplah merepek2 dulu....sebab lepas ni blog ini mungkin akan berubah jadi blog akademik muehehehehehe....

Sekian.

4 comments:

  1. uiyo, serius x perasan muka kak cana. ada baca magazine tu... tpi x perasan. hoh . ke x igt.

    tpi... my goal is to help people. in safety. harap2.. (masuk magazine sbb jdi safety officer. kira oklah kan? )

    ReplyDelete
  2. Ati...hahaah eloklah tak notice...muka buruk. Apa2 pun kalau niat baik, Insya Allah...nanti Ati pulak tiap2 hari masuk TV, majalah...

    ReplyDelete
  3. aiii seganlah akak hanis. don't be proud lah..saje2 mencabar diri berani ke tak terima offer masuk magazine cakap hal2 ilmiah...huhuhu...

    ReplyDelete