Wednesday, May 4, 2011

KLIBF 2011 and Us!

It's our annual activity. More often than not, I went to KLIBF every year with my dear yet so dear cousins. I haven't got the chance to attend KLIBF 2010 last year due to confinement of my 3rd baby last year and this year, hey...here I am WITH the baby! :)

Looking at our plan since the beginning, It's almost impossible for the plan to have been worked out so smoothly. I've been telling my darling hubby since about 2 months ago that by hook or by crook I must set my foot at this year's KLIBF event. So he promised me he'll take care of the baby and the kids at home while I go enjoying myself at KLIBF 2011. But, man can only plan and the fate stays in Allah's hand. My husband to be in Dubai and was supposed to be landed in KLIA on 30th April...the same day we plan to go to KLIBF but at 3.00pm. Voila...and who's suppose to take care of my kids anyway?

Memang ditakdirkan murah rezekiku nak ke KLIBF tahun ini. Last minute, my cousin Khalil said he wanted to join us. And then, Mak Su and her kids also. Rombongan kami yang sepatutnya hanya 4 orang termasuk baby Nehal...dah jadi ramai pula. The more the merrier, I guess. Dan makin ramailah yang boleh angkut buku-buku aku kan?!


Sehari sebelum event, dh kutitipkan dan kubisikkan ke telinga Nehal...agar jadi budak baik. Maka kurang-kurangkanlah menangis dan meragam...malah kalau boleh tidur sajalah sepanjang hari kerana Mama kamu yang gila buku ini kalau dah dikelilingi buku tentulah tak ingat dunia termasuklah kamu Nehal! I got no choice. Abang dan kakaknya aku tinggalkan dengan Atuk dan Opah di Shah Alam dan aku bawa Nehal seorang. Agak sukar nak tinggalkan Nehal kerana anakku ini menyusu badan sepenuhnya. Tak dapat aku bayangkan jika dia melalak mencari susu...

Alhamdulillah semuanya berjalan lancar pada tarikh 30 April itu. Aku amanahkan sepupuku Siti Zakiah yang pulang dari Johor sehari sebelumnya dan sampai di Kuala Kubu Bharu jam 3 pagi untuk menjadi pemandu kami ke PWTC hari itu. Aku lihat steady saja si Siti memandu. pagi itu berlaku sedikit kekecohan kerana tiba-tiba masing2 punya rancangan sendiri. Izzat nk guna VIOS si Siti untuk ke majlis kahwin rakannya di Shah Alam. Pak Uda pulak nak ke Hopital Besar Klang melawat saudaranya yang sakit leukemia. Semuanya berebut kereta. Mak Su pula tiba2 nak join dengan anak2nya..jadi tiba2 kereta jadi tak muat dan kaum lelaki (Khalil dan anak2 Mak Su yang lelaki) terpaksa naik komuter. Kami bertemu di PWTC saja dan alhamdulillah parking agak mudah. Nehal pun well behaved dan tidur sepanjang hari. Dia cuma bangun sekejap2 dan tidur kembali dibawah jagaan Pak Ngah Khalilnya.

Banyak yang aku borong kerana aku tidak menghadkan bahan bacaanku kepada satu-satu genre sahaja. Maka, habis majalah, buku motivasi, novel, buku kanak-kanak (untuk Wifaq dan Rihaab) semuanya kuborong.Ada beberapa orang yang kukenali dan tidak kukenali menegur gelagat aku yang menarik beg beroda di KLIBF. Ramai pula yang menumpang tu! Akhirnya aku serahkan Zahir anak Mak Su Ramlah menariknya. Pada aku, alang2 ke Pesta Buku biarlah aku betul2 berpesta dengan membeli semua bahan bacaan yang dah alam aku idamkan. Memang sepanjang tahun aku menahan diri dari membeli terlalu banyak buku agar aku dapat 'menikmati' saat memilikinya menjelang hari2 seperti ini. Aku dapat lihat kegilaan aku terhadap buku sudah menurun kepada Wifaq dan Rihaab. Wifaq sangat menyerupai aku kecil2 dahulu. Apa sahaja signboard, buku, bahan bacaan, tulisan di dinding2, pembungkus makanan..akan ku baca sampai habis. Wifaq pun begitu. Walau penat macam mana sekalipun mata tak boleh terlelap kalau tak membaca sebelum tidur. Kesimpulannya aku memang memperuntukkan bajet yang sangat besar untuk bahan bacaan.

Aku masih ingat ketika usiaku sekitar 5-6 tahun, Mama membawaku ke event2 seperti Pesta Buku ini dan beliau telah membelikan aku satu set encyclopaedia jenama Grolier dengan harga RM7000. Kerana aku memang 'hantu' buku jadi pelaburan Mama aku kira berbaloi. Setiap helaian aku baca sungguh2 dan kesannya dapat aku lihat hingga ke hari ini. Membaca membuatkan anda dari jahil kepada tahu...

 Hasil rampasan saya tahun ini...

 Sesi photoshoot saya dan para sepupu sepapat untuk majalah Keluarga

Seronok juga KLIBF tahun ini. Bawak baby yang well behaved dan bantuan di kiri dan kanan dari sepupu2ku yang ramai dan baik hati. Honestly, perkara terbaik yang aku miliki dan hargai dalam dunia adalah keluargaku yang besar dan sangat rapat. Pada kami taraf sepupu itu menyamai adik beradik. Maka itu, jadilah hari ini beg beroda yang penuh buku (aku pinjam beg Mama...) disorong orang lain, anak aku dijaga orang lain, buku aku dibayarkan oleh orang lain. Syukur Ya Allah Kau permudahkan urusanku hari ini...

Event yang paling dinanti2kan ialah sesi photoshhot magazine cover di booth Karangkraf. Khalil memang datang semata2 kerana ini. Aku ambil kesempatan bergambar dgn Nehal untuk cover Pa & Ma dan ramai2 dengan sepupu2 untuk majalah Keluarga. Waktu beratur nak membayar majalah dan buku2 yang aku rembat, sempat bersembang dengan editor majalah Impiana Dapur. "Mesti dapur akak cantik kan...?" Kataku. Dia jawab "Tak jugak. Sama macam arkitek. Dia buatkan rumah orang lain cantik tapi rumahs sendiri biasa2 saja". Lepas itu berduyun2 souvenir aku dapat...dapat baja, dapat sos, dapat pewangi udara, pencuci muka (tapi for men).
Dalam banyak2 item yang aku borong yang paling aku suka ialah My First Al Quran yang aku belikan untuk Wifaq. Sangat comel dan menarik minat kanak2 nk membacanya. Gerai terakhir ialah Telaga Biru di mana aku borong banyak juga buku motivasi. Akhirnya menjelang malam barulah kami dapat makan dengan puas di Restoran Cina Muslim Al Munawarah, Seksyen 9, Shah Alam...setelah melapik perut dengan Nasi Goreng Seafood di The Mall tadi. Konon plan nak belanja semua makan yang sedap2 akhirnya ke restoran biasa2 saja. 

Malam, kebetulan suamiku baru tiba dari Dubai...jadi ramai pula yang menyambut kepulangannya memandangkan semua berkumpul di rumah ayahanda bondaku di Shah Alam. Pak Andak dan Mak Andak pun join sama. Rumah berselerak dengan buku...buku2 aku terutamanya. 

Ini barulah dinamakan Pesta Buku!!!






4 comments:

  1. huu,, terbaiklah kak cana.. ati mmg tekanan sikit pasal pesta buku, sbb dia buat time ktorg bebudak uitm tgh nk final.. mmg tekanan.. hush...

    soon, da grad kot nnti bru bole join.. tpi time baby kak cana dah tmbah lgi kot. haha~

    ReplyDelete
  2. Atie, rasanya next KLIBF bukan baby akak bertambah, tp Atie kot dpt baby. Hehehe. Insya Allah soon please make it your..or our annual activity. Leh berpesta ramai2 dan lepas tu p makan2 ramai2 kt The Mall tu. Tersangat best utk org yang hantu buku...:)

    ReplyDelete
  3. wahhh kak...patutla akak ngomen sgt..diorg mmg mekap akak sama kaler ngan tudungla hehehe merahnyer mak ngah hihihi

    ReplyDelete
  4. Itula pasal. Cousin yg sorang tu dia kasi lipstick kaler natural..time akak kemain merah...payah nk tanggal

    ReplyDelete