Tuesday, May 31, 2011

Kembara Sonata Musim Salju Korea Selatan 2011-Part 1


Assalamualaikum

Anyeong Haseyo, yorobun...

Sekian lama dah terperap travelog ni...
Hari ni barulah ada hati nak edit dan publish.
Travelog ini sekadar berkongsi pengalaman kembara kami ke bumi Korea Selatan sekitar 14/3/2011~18/3/2011 *lama dah tu cerita pun sudah basi*

PRA KEMBARA

Tahun lepas, sebaik sahaja encik suami tanya nak ke destinasi mana pulak untuk cuti-cuti overseas 2011, saya teragak-agak antara Jepun dan Korea.
Hati tu memang meronta-ronta la nak pergi Jepun...salah satu negara idaman yang wajib saya jejakkan kaki sebelum menutup mata.

Tapi entah kenapa Allah gerakkan hati pilih Korea.
Dan alhamdulillah sungguh besar hikmah kami tak jadi ke Jepun. 

Gempa dan tsunami melanda Jepun 3 hari sebelum tarikh penerbangan kami. Orang Jepun sebut jishin. 
Dan Alhamdulillah jugak yang Korea, negara jiran kepada Jepun, tidak terkesan dengan malapetaka itu.
Allah masih mengizinkan kami menjejak kaki ke bumi Winter Sonata itu.
Kalau tidak...just imagine kos yang terpaksa kami tanggung setelah membayar tiket dan ground arrangement kalau tak jadi pegi *boleh demam setahun huhu*

Apa ada dengan Korea Selatan?

Beberapa hari sebelum menjejak kaki ke Korea, saya sendiri pun masih tertanya-tanya apa istimewanya negara ini.  
Nak kata die hard fan K-drama, tak jugak.
Walaupun masa belajar dulu saya antara peminat tegar Winter Sonata (tak cukup tengok TV, ulang tayang pulak dengan VCD) namun tak banyak yang saya tahu tentang Korea.

Lagu2 K-Pop pun saya tak follow sangat maklumlah saya pun bukannya muda lagi *walaupun dalam hati selalu feeling sweet 16 gitu*
Zaman saya nak mendengar lagu2 yang tak mengajak ke arah akhirat ni dah berakhir..sebab masa budak2 dulu apa lagu yang saya tak tau?
Eksyen pulak tu lagu Melayu tak mau dengar. Layan lagu English saja.
Jadi cukup-cukuplah tu...

Rasanya faktor utama ialah rasa ingin tahu.
Ya. Seorang traveller (tegap tegar) macam saya ni lazimnya sampai ke sesuatu destinasi (dengan izin Allah) kerana rasa ingin tahu dan keinginan meng'explore' perkara dan tempat baru.

Bermusafirlah…berjalanlah…menjelajahlah ke tempat orang kerana ia akan membuka minda anda seluas-luasnya dan memberi perspektif baru tentang kehidupan. 
Anda kembali ke tempat asal sebagai manusia baru.
Yang dapat menerima perbezaan dalam budaya dan cara orang lain.

Setiap negara yang pernah saya pergi akan meninggalkan footprint dalam hati saya.
Sama ada saya akan lebih menghargai negara sendiri dalam sesuatu aspek…dan menyampah juga dengan negara sendiri dalam satu aspek yang lain..emmm

Mulanya pening kepala la jugak nak decide.
Sebab...awalnya ramai yang nak join tapi last2 tinggal 8 orang sahaja.
Ada yang mula2 beria nak pergi, tapi kensel sebab tak tahan sejuk *memang betul sejuk di Korea lain macam*
Ada pulak yang tarik diri atas sebab kewangan.
Macam-macamlah.

Selain emak dan ayah, suami dan 3 anak saya berusia 4, 2 dan 1 tahun, ada sorang cousin sebelah emak turut serta. 
Khalil namanya.
Seronok ada Khalil
Mamat ni memang pandai menceriakan suasana dan boleh masuk Maharaja Lawak ^_^.
Berbeza dengan pengalaman kami ke negara-negara lain sebelum ini, perkhidmatan private coach di Korea disediakan tetapi dengan harga yang agak mahal. 
Maksudnya, boleh kalau nak pakai pakej dengan harga murah (sekitar RM2000 sekepala)…tapi...anda akan disekalikan dengan pelancong2 lain (yang takde kena mengena dengan anda) dalam satu bas seramai 50 orang.
Emm sangat tak best.

Pada kami keselesaan adalah no.1. 
Jadi kami request utk pakej yg sedikit mahal sekitar RM3000 sekepala.
Biar mahal sikit yang penting selesa memikirkan kami travel dgn anak2 kecil yg bermacam ragam…
Jadi macam agak kurang selesa kalau bercampur dgn orang lain. 
Bila guna private coach, kami bebas ke sana ke mari tanpa perlu menanti atau mengikut orang lain. 

Penerbangan kami ialah pada tengahari 14/3/2011 hinggalah malam 18/3/2011.

DAY 1 ~Monday 14/3/2011

Kami bangun awal pagi untuk cek barang takut ada apa2 yang tertinggal

Maklumlah travel dengan 3 kanak-kanak, kalau ada yang tertinggal boleh jadi haru biru. 

Kami tak tergesa-gesa sebab flight kami jam 1.55 tengahari.


Kami keluar dari rumah jam 10pagi dengan dijemput adik ipar saya, Muaz. 

Beg kami banyak betul macam nak pindah duduk Korea terus* 8 buah beg semuanya. Seorang satu beg. 
Anak2 saya pun satu beg seorang disebabkan banyak baju tebal nak di bawa. Dengan stroller lagi. 
Rasa berbaloi betul beli stroller Anakku ni. 
Tak mahal sangat tapi heavy duty. RM 200 lebih saja saya beli waktu sale di Alamanda. Tapi 3 orang boleh naik serentak. Bangga betul bila dapat beli barang yang taklah mahal sangat...tapi sangat2 useful dan berkualiti...
Kalau beli mahal2 pun bila naik flight akhirnya kena campak juga.

Salah satu beg, kami penuhkan dengan makanan standby. 
We didn't really know what to expect there. 
Sampai sana nanti mesti dah malam mana pulak nak cari makanan (yang Halal!) 
Dalam kereta, bersempit sikit. Duduk bersila. 
Khalil kena duduk depan sebab beliau demuk. Hewhew. 
Cuaca di Malaysia tiba2 je rasa panas sungguh sebelum kami 'terbang'..harap2 Korea tak sepanas di negara sendiri. 
Kalau pergi tempat orang pun panas lebih baik duduk diam2 dalam rumah.

Sementara tunggu gate dibuka, kami duduk kejap di Marrybrown then masuk dalam. 
Kami dah sibuk ambik wudhuk dan sempat solat walau gate 18 to Incheon dah dibuka lebih awal. 

Mula2 bajet macam sempat la nak tunaikan solat Zohor sebelum terbang.
Kelam kabut menunaikan solat Zohor dalam departure hall tu.
Sampai di Incheon nanti hari dah malam sedangkan waktu ini waktu Zohor dahpun masuk.
Kami sempat solat kt ruang menunggu walaupun orang lain tak ada pun yang nak bersolat sama. 
Cabaran merantau…kuat atau tidak iman kamu? Saya pun tak pasti kuat atau tidak iman saya jika tidak diuji...

Sepanjang 6 jam setengah perjalanan, saya order Nasi Kung Pao yang disahkan Halal. 
Kami mendarat di Incheon International Airport jam 8 mlm (9 mlm waktu Korea). 
Kurang feel lah kali ni. Maybe sebab dah banyak kali sangat travel. 
Alah bisa tegal biasalah konon...

Pesawat Air Asia X yang menerbangkan kami dengan selamat ke Incheon


Disebabkan encik suami dah pun pre booked flight seat jadi takdelah masalah kami duduk berpecah2. 
Anak2 pun Alhamdulillah x meragam dan tidur saja. 
Sangat nikmat melihat pesawat take off meninggalkan bumi Malaysia…dan mendengar bunyi tayar pesawat bergeser dengan batu2 di landasan. 

Bagi saya itu antara bunyi paling menggetar dan mengujakan di telinga saya. 

Sejak kecil kapal terbang, langit dan awan sentiasa membuat saya teruja. Berada tinggi di awan membuatkan saya rasa bebas. Melihat ke bawah membuatkan kekaguman pada Allah SWT semakin bertambah. 
 Sunset

 makin lama makin sejuk wuhu

Di tengah2 perjalanan, tiba2 anak sulung saya Wifaq *yang selalunya akan noticed even the smallest thing* tanya: “Ma, apa kat tingkap tu?”. Katanya sambil mengunjuk ke tingkap pesawat. 
“Tak ada apa. Air je..”. 
Tapi bila lihat dekat2…subhanallah..ia adalah kepingan hablur kristal ais…ia halus, berwarna putih dan jernih melekap di cermin sebelah luar. 
Kristal berbentuk bunga2 seperti yg selalu kita lihat bergantungan pada pokok Krismas pada hari Natal. Atau lebih dikenali sebagai Snowflake...*macam jenama Tupperware pulak*



 Wifaq yang mula2 sekali perasan ini adalah kepingan salji




Saya sentuh cermin tingkap~sejuk. Rasanya kami sedang melalui garisan perubahan waktu dan cuaca. 
Saya memang selalu teruja dengan Sains dan Geografi sejak zaman sekolah lagi. 
“Wifaq, mari sini tengok..ini salji”. 
Kami berdua melekap di tingkap itu sambil meneliti kristal ais yang sangat cantik itu. Ini pertama kali saya melihat salji. 
Dari atas awan. 
Awan di bawah dan saya di atas. 
Oh saya sangat teruja dengan situasi ini. 
Dan di penghujung sana, kelihatan garisan horizontal putih di bawah dan biru gelap di atas menandakan kami sedang menuju ke bahagian bumi yang di sebelah lagi. 
Subhanallah...Maha Suci Allah yang menciptakan langit dan bumi. Tuhan sekalian alam.

 Sebenarnya ini pertama kali saya melihat snowflake...*jakun*

 Di tingkap kecil berhadapan tandas...kepingan salji lebih banyak lagi...saya dan Wifaq duk terbongkok2 di sini untuk melihat lebih dekat...

Selepas 5 jam penerbangan, akhirnya kami sampai juga di bumi kelahiran Rain *nama Rain je yang terlintas padahal tak minat pun*
Kami tiba lebih kurang jam 8 malam di Incheon International Airport, Korea Selatan. 
Incheon hakikatnya ialah sebuah pulau. Pulau Incheon.*Tapi jangan confuse sebab ada satu tempat lagi di Korea yang namanya Icheon~tanpa N*


Kalau anda pengikut tegar drama Jewel In The Palace, ada satu babak di mana pesalah negara akan dibuang ke Pulau Incheon dengan berjalan kaki. Zaman dulu kala memanglah macam jauh dari Seoul ke Incheon..tapi lani dengan highway lebih kurang sejam (kalau tak silap) dah boleh sampai.

Alhamdulillah dah sampai Incheon ^_^

Airport Incheon ni besar jugak sampai kena naik train untuk pergi ambik bagasi. 
Perghh...saya suka betul unifom stewardess diorang. Sangat stylo okay.
Dark blue long coat yg stylish itu. 
Ini untuk winter season saja rasanya. 
Untung pergi time winter sebab tak buat dosa asyik tengok aurat orang. 
Orang Korea ni kalau summertime boleh tahan la 'seksa'nya.

Siapa kata stewardess je ada blue long winter coat? See...Rihaab pun ada :)

Lepas tu saya perhatikan, di setiap tempat menulis ada disediakan cermin mata rabun dekat. Idea ini boleh diadaptasi di Malaysia.

Public Spectacle ~ an awesome idea isn't it
Kami disambut oleh Mr. Jed Hyung S. Kim. First impression saya tengok Mr. Jed ialah wajahnya iras pelakon Hong Kong tapi dengan rupa tak mandi.
Sejuk2 macam ni memang biasalah tak mandi.

Mr. Jed

Kim lagi...orang Korea kebanyakannya nama Kim, sampai makanan pun nama KIMchi.  
Jarang Korean fasih berbahasa Inggeris tapi saya betul tabik spring dengan Mr.Jed...he speaks English with American accent very well indeed.

Yang saya tak suka tu...kenapalah kau taruk nama aku dekat signage board yang selalu depa pegang untuk ambik pelancong masa kt airport tu.
Tak suka!!!
Lepas tu sikit2 dia tanya aku padahal yang expert hal2 travel adalah encik suami.  
Lagipun saya akan menjadi sangat busy dengan 3 kanak2 itu.
Kejap2 "Hana...", kejap2..."Hana...". Hana bermaksud SATU dalam dialek Hangul. 

Kenapa aku pulak? Ayayaya...


Bank saya. HANA BANK. Ni owner datang dari jauh nak observe pekerja ni ^_^

Mr. Jed tanya kami lapar ke? Kami cakap lapar la jugak...lepas tu dia suruh tunggu kejap dia tengok restoran seafood kt level atas masih bukak ke tidak.
Lepas tu dia kata semua kedai dh tutup. Eloklah jugak dah tutup lagipun tak pasti halal ke tidak.
Memang pun kecuali kedai 24 hours macam 7 Eleven je yang bukak.
So saya ambik kesempatan beli sebotol air mineral.

Wawawa ini transaksi pertama saya dengan menggunakan matawang WON. Sungguh teruja pertama kali bawak keluar duit won dari purse dan hulur ke kaunter ^_^

Mula2 tu dalam airport kami rilek je pakai sweater nipis. Maklumle dalam airport ada heater.
Anak2 pun kami tak pakaikan winter coat.
Waktu kami berjalan menuju ke pintu keluar, ada sorang pakcik Korea ni cakap bahasa Hangul (Korea) dengan kami...yang saya faham dari gestruresnya...dia suruh pakaikan si Nehal (1 tahun masa itu) baju tebal dan topi sebab suhu kt luar teramat sejuk.
Macam menjerit2 dia bercakap...maksudnya sejuk sangatlah kot.
Sekali keluar...hambik kau...-2C ditambah pulak dengan angin...rasa hilang segala deria.

Angin sejuk menyerbu muka terus rasa numb. Rupanya suhu drop mlm ni. Pergh. Esok dijangka lebih sejuk dan suhu drop lagi...aigooo...masuk dalam kereta Mr.Jed, dah pekena heater barulah masing2 lega dan tanggalkan winter coat masing2. Jadi panas pulak tiba2...

Sejuk Korea ni lain macam sebab dia berangin. 
Angin Siberia bertiup kuat untuk perubahan musim. Winter takdelah menyeksakan sangat kalau tak berangin. Waktu duduk di Mesir dulu pun ada winter juga..tapi kedudukan Geografi Korea Selatan menjadikan sejuknya lain macam...rasa give up dah walaupun belum satu hari berlalu...
Nak dijadikan cerita, ada masalah sikit dengan itinerary kami sejak kat Malaysia lagi.
Memandangkan saya request untuk ke Mount Seorak dengan harga yg telah diberikan walhal dalam itinerary yang agent bagi tak termasuk pun Mount Seorak ni.
Biasanya saya tengok pun orang Malaysia yang ke Korea hanya pusing2 sekitar Seoul, Jeonju dan tempat2 berdekatan.

Lepas sampai di Incheon Beach Hotel, kami duduk lama kat lobby sebab dia pelik dengan itinerary. 
Saya beritahu Mr. Jed yang kami nak pergi Mount Seoraksan dan Mrs. Annie (agent dari Malaysia) cakap boleh discuss dengan Mr.Jed. Mr. Jed pulak cakap kena confirm balik dengan Annie.


Agent di Malaysia kata, Mount Seorak memang termasuk dalam itinerary. Tapi bila sampai di Korea, lain pula ceritanya. 
Mr. Jed kata kalau nak pegi Mount Seorak kena rombak balik schedule sebab tempat tu jauh.
Mula2 saya ingat senang nak deal dengan Mr. Jed ni macam travel agent di negara2 yang pernah saya pegi sebelum ni.
Selalunya TA akan ikut je apa tourist nak dan mana tourist nak pegi.
Tapi Mr. Jed ni macam strict sikit...very serious dalam kerja...maka sejak itu tahulah saya bahawa org Korea ni lebih kurang org Jepun jugak dalam bekerja.
Sangat strict dan skema tapi bersungguh2 memuaskan hati kami.

Saya dah cuak.
Sudahlah badan letih. Sampai kt Hotel Seorak Park, kami duduk berbincang dulu kat lobby pasal nak pegi Mt. Seorak ni.

Dalam banyak2 tempat, memang Mount Seorak lah destinasi idaman saya…
Tak kira ala apa jadi saya mesti sampai jugak ke sana walaupun sekejap.  

Sebab apa? Sebab saya memang pencinta gunung. Pencinta alam semulajadi *cuma tak join Greenpeace je*
Suasana pergunungan mengingatkan saya tentang PUNCAK KEJAYAAN. 
Lagipun dah google sebelum ni dan tengok gambar2 Mt. Seorak terus jatuh chenta dan berazam nak pergi jugak.

Budak2 pun dah mula meragam..mengantuk last2 kami naik ke bilik sambil berdoa hajat nak ke Mt.Seorak tercapai juga. Rugi la datang jauh2 tapi ada tempat menarik tak dapat cover. 
Incheon Beach Hotel ni agak sunyi…jauh dari bandar. 

Akhirnya Mr. Jed suruh kami masuk bilik dulu dan rest.
Sebelum kami naik, dia pesan...esok pagi breakfast takde sebab emak tukang masak meninggal dunia.

Haru..macam2 lah pulak dugaan 1st day ni...Allahumma Yassirlana...(Dalam hati~ini baru adventure...kalau takut adventure jangan travel...wahaha)

Akhirnya kami cek in di bilik yang dekat2 semuanya.
Emak dan ayah sebilik. Saya anak beranak sebilik. Khalil sorang2.
Khalil dapat bilik besar.. dengan air mineral yang masih banyak dalam botol dispenser.
Hotel ni bukanlah hotel 4 bintang tapi sangat cantik dan nampak mahal.

Paling best dispenser air yang hot and cold tu ada kt setiap bilik. Kat luar bilik pun ada. Cuma yang tak bestnya kt bilik kami airnya dh nak surut dan belum direfill.
Nak bancuh susu anak...terpaksa pergi ke bilik Khalil atau bilik parents yang airnya penuh.
Pendek kata takde masalah langsung la nak minum air sejuk atau panas sebab air ada di mana2 dan percuma pulak.

Tebi dah tidur keletihan
 
Malam tu disebabkan kelaparan, maka keluarlah semua stok makanan yg kami bawa dari Malaysia.
Apa lagi, keluarkan stok mi segera, roti, tuna, air kotak

Yang kelakarnya, husband dan Khalil turun balik ke lobby nak tanya kiblat. Takde sorang pun daripada kami bawak kompas.
Tapi berkat berkomunikasi macam itik dengan ayam...maka takde satu maklumat pun kami dapat.
Akhirnya kami buat ijtihad sendiri.
Malam tu sempatlah saya online sekejap sebab dapat password hotel.

Cute je bathtub
Tak reti nak guna sistem bidet ni. last2 tarik je shower hose (mujur versi yg boleh tarik) tu dan guna di sini...huhuh
Saya tengok, door stopper depa pun canggih dan unik. Melekat terus dengan pintu. 
Toilet pun semua elektronik dan semua pulak tu tulisan Hangul...susahnya la hai nak guna...tak faham sepatah haram.

Antara barangan rapi diri yang disediakan ialah hairspray, day cream dan night cream. 
Kalau di Malaysia cuma ada lotion, syampu dan shower gel saja. 
Nampak sangat orang Korea sangat mementingkan kecantikan dan barangan alat solek memang murah di Korea.

Sikit punya banyak peralatan kecantikan disediakan...

Malam ni Wifaq kata nak tidur bilik Opah...pergilah nak...lapang sikit bilik Mama...boleh adik2 bergolek sakan.
Malam pertama di Korea Selatan...esok kena bangun awal nak jalan lagi. 

Wifaq pergi Korea pun bawak homework. Rihaab tukang tengok*eh tiba2 rambut Rihaab jadi lurus....?*
 
Perbezaan ketara ke negara orang untuk kerja/belajar dan berjalan ialah...
Bila pergi untuk kerja/belajar...banyak benda nak kena fikir.

Tapi bila pergi hanya untuk makan angin cuma fikir baju apa nak pakai dan apa nak makan...sungguh ohsem kan!

Terima kasih sudi baca.
Nanti sambung lagi  ya...^_^



1 comment:

  1. Salam hana,

    Kelakar la baca u punye post...tapi bagus la sebab i plan nak bawak family gi bercuti di korea gak hujung tahun nie...boleh dapat exposure sket based ngan your experience masa kat sana.

    Anyway, keep on posting. Love to hear more of your stories.

    Thanks.

    Wassalam,
    Kak Wilma

    ReplyDelete