Tuesday, January 22, 2013

Erti Persahabatan...

*from tumblr.com* sarcastic huh?


Pepatah mengatakan:

"An insincere and evil friend is more to be feared than a wild beast; a wild beast may wound your body, but an evil friend will wound your mind."

(Terjemahan: Seorang sahabat yang tidak ikhlas adalah lebih patut digeruni daripada seekor binatang buas. Binatang buas hanya akan mencederakan tubuhmu, tetapi sahabat yang tidak ikhlas akan mencederakan pemikiranmu)

Honestly, tell me....apa sebenarnya erti persahabatan buat anda? S.E.B.E.N.A.R.N.Y.A???

To me, apabila bersahabat atau berkawan dengan sesiapa pun...seboleh mungkin saya mahu ikhlas. Sahabat ialah orang yang...bila dia buat silap, atau ada apa2 yang dia buat dan kau tak berkenan...kau terima seadanya dan sedar dia manusia biasa, dan kau tu pun manusia biasa juga.

Seorang sahabat, boleh menjadi dirinya, berkata apa saja....berbual apa jua topik tanpa perlu berpura-pura (kerana bimbang dikutuk di belakang) dan rasa bersalah.

Sahabat...ialah...seorang yang kau tak mengumpat dia di belakang. Di hadapan muka kau manis, dalam hati bersarang dendam kesumat dan caci maki. 

Sahabat...ialah...yang kau tidak langsung mengatakan (atau nampak) yang buruk2 tentangnya...dan menjadi bahan ejekan dan ketawa kau ketika bersama orang lain.

Apabila salah seorang ahli keluarga~suami, anak2, emak, ayah, adik beradik...melakukan yang buruk2....kita biasanya takkan mengutuk mereka di belakang ketika bersama orang lain. Perkara samalah sepatutnya dilakukan mengenai seorang sahabat...........

Apa rasanya....

Apabila mempunyai seorang sahabat, yang suka mengata dan masih menyimpan rasa kurang senang dengan anda dalam hati ketika anda cuba menjadi diri sendiri di hadapannya?That when they stop talking to you, they would start talking about you.

Apa rasanya....jika mempunyai sahabat yang berkawan dengan kau sebab dia tiada sahabat  lain untuk digelar sahabat?

Apa rasanya...mempunyai sahabat yang tak ikhlas dan selalu memperalatkan kau untuk kemudahan dirinya? 
Apa rasanya...mempunyai sahabat yang sukar berlebih kurang atas nama persahabatan?!!!

Rasanya....cukup-cukup sudah...cukup sampai di sini saja....

Kita semua dah terlalu tua dan cukup dewasa untuk runsing kerana dikhianati seorang sahabat. Terlalu banyak perkara menarik dalam dunia ini untuk difikirkan daripada memikirkan perngkhianatan seorang sahabat...

In fact, kalau sanggup mengkhianati itu bukan sahabat pun......

Marilah kita ketawa, dan berlalu....dan terus melompat lebih tinggi untuk memajukan diri.

Bak kata Mumammad Ali si peninju terkenal: 

"Friendship... is not something you learn in school. But if you haven't learned the meaning of friendship, you really haven't learned anything. "
(Persahabatan...bukanlah sesuatu yang kau pelajari di sekolah. Tetapi jikalau kau masih tidak mengerti erti persahabatan, bererti kau memang tak pernah mempelajari satu apa pun).

Rasanya cukuplah setakat ini membaja persahabatan yang tak dihargai ini. Ada ramai lagi manusia yang benar2 menghargai persahabatan di dunia ini.

1 comment: