Wednesday, October 23, 2013

SPANAKOPITA!

Salaam 'Alayk.

Akhirnya setelah berjam2 cuba mendownload artikel dari online journal dan gagal (disebabkan masalah server)...akhirnya I surrender and found myself here.

I made this last week...dah lama sangat nak buat tapi tak jumpa bahannya.

Akhirnya dapat semua ingredient last week dan tanpa berlengah lagi terus bersilat di dapur.

Again~~saya guna Pemanggang Ajaib.

Bagi yang tergeliat lidah nak menyebut..saya ulang sekali lagi namanya~SPANA + KOPITA. 

Dalam bahasa Melayu yang simple: Spinach and Cheese Fillo Pastry....

Bila google perkataan "Spinach and Cheese Fillo Pastry" terus keluar berderet2 perkataan SPANAKOPITA.

Spanakopita ni sejenis Greek pie....ada yang panggil Turkish pie (sebab dari sejarahnya negara Turki sekarang ada kaitan dengan Greek....so interrelated la tu kot....dan bila ke Turki juga banyak kesan tinggalan sejarah Greek boleh ditemui....).

So yeah....

Yang pentingnya sedaplah sebab ada cheese (bagi yang suka cheese). 

Main reason saya beria nak buat pun sebab ada cheese!!! (sebut sambil senyum).

Kebetulan last Saturday masa saya buat Maksu sekeluarga datang ke rumah...anak lelakinya yg tak suka sayur pun jadi makan sayur....walaupun dia tahu dalam Spanakopita ni ada sayur...tapi dengan sedapnya dia makan mungkin sebab tak berapa terasa sayurnya.

Baiklah...tak sabar nak resipi ye....ini dia...

Eh chop chop....basic resipi ialah Spinach (Bayam) dan Cheese....terpulang pada anda nak tambah cendawan ke....minced chicken ke...minced beef ke....apa2 lah yang rasa sesuai...

Ok ini resipi (*_~):

SPANAKOPITA (Spinach and Cheese Fillo Pastry)

*Kalau tak kisah hal kalori...boleh juga guna puff pastry...atau kulit popia untuk saiz hidangan kecil.

BAHAN-BAHAN:

Fillo Pastry - 6 layer (untuk dapatkan effect berlapis2 bila dipotong). Saya guna fillo pastry jenama PAMPAS.



Bayam cincang - saya guna jenama Birds Eye konon2 sebab nakkan rasa asli English Spinach. Boleh juga diramas hancur dengan tangan lepas dibuang tangkai dan dibersihkan. Tak pernah guna bayam tempatan jadi tak pasti rasanya akan sama atau tak...



1 paket Cheddar Cheese parut-resipi asal guna Feta Cheese (Cheese Susu kambing....tapi tak yakin dengan status Halal...so I avoid...)

1/2 tiub ayam cincang

1 labu bawang merah - cincang

4 ulas bawang putih-cincang

Olive oil untuk menumis

Serbuk lada hitam

Serbuk lada sulah

Serbuk buah pala (nutmeg)

Garam

Kuning telur - dipukul

Mentega cair (untuk disapu pada lapisan fillo pastry~sila dengar cakap saya..cairkan! Sebab saya ni degil konon malas nak cairkan dan nak terus sapu...akhirnya terkoyak sedikit lapisan fillo pastry. Jangan degil ya!)

CARA-CARA:

Panaskan olive oil...kemudian tumis bawang merah dan bawang putih hingga naik bau.

Masukkan ayam cincang...jangan sampai terlalu kering ye kawan2.

Percikkan serbuk lada hitam + lada sulah + nutmeg dan sedikit garam (jangan banyak sangat nanti nak taruk cheese takut masin sangat)

Tutup api.

Dalam mangkuk lain:

Campurkan bahan2 yg digoreng tadi dengan bayam cincang...gaul rata. Tunggu sejuk sikit barulah gaulkan pula dengan cheese...kalau tidak cheese akan cair sebelum waktu.

Macam ni....



Biar mereka bercampur gaul....bayam cincang dan ayam cincang yg sudah ditumis (resipi yang saya dapat semuanya tak tumis bayam..jadi saya pun tak tumis juga. Hanya basuh bayam, masukkan dalam tapis dan keringkan airnya)
Campurkan cheese pula.
Sementara itu, lapiskan dengan penuh hati2 helaian fillo pastry...6-8 layer is just nice. Lepas satu lapisan...sapukan mentega cair ke seluruh permukaan. Kemudian lapiskan lagi...kendian sapu lagi mentega cair sampai cukup 6-8 helai...

Lepas tu...isikan bahan2 yang digaul tadi ke atas lapisan pastry macam ni....


Kemudian tutup seluruh permukaan isi dengan fillo pastry. Macam ala2 membungkus gitu. Tapi tak payahlah ikat dengan getah etc etc. Cukup sekadar ditekan2 saja supaya tak nampak segala inti.

Sapukan sedikit kuning telur ke seluruh permukaan pastry....

Tutup pemanggang ajaib. Bakar sampai permukaan jadi keperangan.Yang versi saya ni saya tak suka sampai perang sangat jadi elok2 masak je saya tutup api.

Selamat Mencuba!

Sedap woo makan panas2.

Spanakopita!!!

Sekian Wassalam.




No comments:

Post a Comment