Thursday, March 14, 2013

Thanks for Crossing My Path This Morning

The actual date is: friday, 15/3/2013

Salam alayk.

pic from personalexcellence.co

"The great lesson…is that the sacred in the ordinary, that it is to be found in one’s daily life, in one’s neighbors, friends, and family, in one’s back yard." 
Abraham Maslow 

Pagi ini sangat indah.

I am not the kind of person yang selalu sakit~demam, batuk, selsema. Seboleh mungkin I try to keep myself fit.

But lately...effect dari selalu duduk mengadap komputer, saya mula terasa sakit di bahagian belakang pinggang~lower back pain. 

Orang yang jarang sakit, sesekali sakit memang rasa down dan bad mood...rasa takde hati nak buat apa2 pun.

Doc ada bagi painkiller. But I don't believe in painkiller silap2 boleg rosak kidney. So say no to painkiller. 

This morning...lepas hantar anak ke sekolah, terasa macam nak singgah beli nasi lemak di gerai yang berdekatan rumah je. Tapi, tah kenapa I drove along the road dan menghala ke gerai yang sedikit jauh...

Sambil memberi alasan kepada diri konon2 nak ambil angin pagi sambil melihat orang lain berkejar2 nak ke pejabat...dan melalui satu jalan yang sangat saya suka kalau mahu mencari ketenangan dan mahu rileks.

On the way ke gerai nasi lemak itu, saya melalui jalan yang agak lengang dan dinaungi pokok2  besar yang menjadikan kawasan itu redup. 

Kadang2, saya akan bawa salah seorang anak ke sini...beli aiskrim dan makan dalam kereta yang diparking bawah pokok. And I'll tell them: "Jangan bagitau sesiapa...". hehe

Kadang2 dengan Wifaq, kadang2 dengan Rihaab. Nanti bila dah besar mesti akan bocor rahsia yang mama treat semua orang the same way.

"Dulu masa kecik2 mama selalu bawak abang Ipak makan aiskrim kat bawah pokok ni..." kata Wifaq (mak kau berangan).
"Eh kakak pun sama...". Kata Rihaab pulak.
Mesti kau orang perasan mama lebihkan kau orang padahal layanan mama sebenarnya sama je...
Nanti akan sampai giliran Tebi juga....

Sampai kat gerai nasi, orang belum ramai. Saya nampak Durian Crepe baru sampai. Terus terjah Durian Crepe since dah lama dah xmakan DC. 

Masa nak ambil tu, ada sorang pakcik yang peramah tanya: "Durian Crepe~apa ni?". saya pun dengan rajin mengexplain apa itu DC. Datang pulak sorang abang tanya jugak benda yang sama. Rupanya masih ada yang tak tahu apa itu DC ye....ingatkan kebanyakan orang dah jemu selepas DC fever melanda Malaysia penghujung tahun 2012...

Pastu...saya pun queue untuk dapatkan nasi. Saya minta nasi putih+puyuh goreng+kuah rendang ayam. Satu bungkus je pun.

Pakcik tadi berdiri sebelah saya. "Anak belum dapat nasi lagi?". I said: "Takpe saya punya satu je. Pakcik dululah sebab pakcik banyak....".
Pakcik: "Pakcik tak kerja...takpe...anak nak ke pejabat".
Saya: "Saya pun tak kerja...i mean, kerja tapi sekarang tak kerja".
Pakcik:"Wahh mesti bos...".
Saya: "Eh taklah...saya cuti belajar".
Pakcik:"Oh...buat master ye...".
Saya:"Taklah...atas sikit dari master...".
Pakcik:"Oh Phd....bidang apa..?"
Saya:"Law...".
Pakcik:"Wah....bagus bagus. Pakcik doakan awak berjaya dengan cemerlang ye...macam mana study ok ke? Boleh buat?"/
Saya: "Amin mudah2an. Setakat ni oklah pakcik...tapi biasalah dah ada anak2 kecik...payahlah sikit....".
Pakcik:"Yelah anak pakcik buat master kat UPM pun pening...sebab ada anak..."
Saya:"Anak pakcik perempuan ke?"/
Pakcik: "Lelaki..."
Saya:"Haaa kalau lelaki pun pening, yang perempuan lagilah pening pakcik....anak2 selalunya dengan emak....tapi it's ok. Itulah cabarannya kan...nak berjaya bukan senang".
pakcik: "Betul2....so pakcik doakan awak berjaya...nanti dah habis mesti jadi orang besar.."
Saya:"Terima kasih pakcik doakan saya..".

*Saya rasa perbualan ini didengari ramai orang sebab makin ramai orang menyerbu gerai. 

Tiba-tiba saya rasa bersemangat balik lepas berbual dengan pakcik tadi. Doa pakcik sangat saya hargai walaupun tak mengenali. I'm sure lepas ni kami akan berpapasan lagi sebab kawasan kami ni taklah besar sangat....

Now I do believe: bahawa setiap insan yang kita temui dalam hidup...melintasi 'jalan' hidup kita bukan secara sengaja tap bersebab. It's either for them to inspire us...or for us to inspire them...

terima kasih pakcik...(^_^)

Pakcik tak tahu sejauh mana kata2 baik pakcik boleh memberi kesan positif yang besar kepada kehidupan saya.

"Strange is our situation here on Earth. Each of us comes for a short visit, not knowing why, yet sometimes seeming to divine a purpose. From the standpoint of daily life, however, there is one thing we do know: that man is here for the sake of other men -- above all for those upon whose smiles and well-being our own happiness depends." 

Albert Einstein 


No comments:

Post a Comment