Tuesday, December 4, 2012

Tinggalkanlah Masa Muda Yang Manis!

Sekitar tahun 1999.

I was a University student at that time. Baru nak menyesuaikan diri sebagai 'budak Law'.

Masuk matric UIA 1998, by the next year eh eh dah masuk Main Campus kat Gombak. Baru betul-betul jadi Mahasiswi.

Alhamdulillah berjaya melalui zaman matrik setahun saja (sepatutnya dua tahun) sebab Allah bagi rezeki exempted English and Arabic...so masuk2 matric terus kena ambik core course. 

Seingat saya masa itu express student hanya ada satu kelas, dan kelas itu dinamakan L9. Saya pun tak tau macam mana boleh tercampak dan terperosok di celahan budak2 pandai dalam L9 tu sebab hakikatnya saya memang tak pandai pun.

Budak2 express ni hebat2 belaka...disebabkan aku gerun dapat result corot di kalangan insan hebat, maka aku terpaksa struggle gila-gila untuk berada di tahap yang sama dengan diorang. 

Antara geng2 L9 yang masih ada dalam memori ialah: 

Kak Ipar Noorul Intan (panjang cerita dapat gelaran kakak Ipar ni...and she owns a legal firm called Noorul Intan & Raja Norhajjah di Ipoh, 
Hasanah (sekarang pegawai di SUHAKAM baru habis Master di UK), 
Mahmud Hamdi (khabarnya wat PhD di UKM), 
Intan Mawarni (my besfren til now...a lawyer at Azlin Shaharbi)
Aklima (Magistrate di Terengganu selalu dengar nama beliau kat TV3 kalau ada kes jenayah...lani sambung Master)
Pojie (lawyer)
...dan ramai lagilah tak boleh nak recall semua.

Namun, pada masa inilah...ketika berusia 18 tahun...saya mencari2 identiti terbaik buat diri. Alhamdulillah dikelilingi kengkawan yang baik dan thiqah...saya tidak hanyut dalam mencari diri.

Cuma...ada sekali masa mula2 masuk Main Campus, entah macam mana saya boleh terjebak dalam dunia chatting. Masa tu chatting tengah fofuler dan saya pun tak ketinggalan mengikut arus.

Tak tahulah cemana saya boleh terkenal dengan sorang senior lelaki. Tak berniat pun nak berboyfren atau apa. Cuma rasa nak berkawan...dan mungkin juga masa itu saya belum jumpa identiti yang dicari...nak jadi wanita yang bagaimana...yang solehah...atau yang so-sial..?

Jadinya...macam orang takde akal, lepas dapat no phone tu saya tanpa rasa bersalah cuba mengecall sahabat baru tersebut. 

Alhamdulillah....Allah SWT taknak saya hanyut dan sesat dalam dunia remaja yang penuh pancaroba. Seorang kakak yang sangat baik dengan saya nampak saya pergi ke public phone...kebetulan panggilan saya tak berjawab malam itu. Saya pergi ke public phone tu dengan seorang rakan sebenarnya...dan perbualan kami di dengar oleh kakak tersebut (saya namakan Kakak A di sini).

Malam tu jugak....Kakak A panggil saya dan ajak duduk2 kat tepi hostel.

Dengan lemah lembut...kakak A tegur saya dengan kata2 berhikmah. Dia kata: "Kak A tau Shana budak baik. Mungkin Shana tak sedar apa yang Shana cuba buat tu salah...kita perempuan kena ada harga diri yang tinggi...jangan terlalu murah pada pandangan lelaki".

Zuppppp!!!

Masa tu terus tersentak. Subhanllah...Astaghfirullah...apa yang cuba aku lakukan sebenarnya?

Dan terima kasih kepada kakak A kerana menegur saya. Kalau tidak tak taulah apa jadi...dan bagaimana dengan saya hari ini...?

Pesanan Kakak A tu saya pegang sejak detik itu sampai ke hari ini.

Hari ini, setelah berbelas tahun zaman remaja itu saya tinggalkan jauh di belakang...saya nampak satu perkara: kadang2 remaja dan anak muda melakukan sesuatu yang salah...bukan kerana sengaja. Tapi sebab tak nampak apa yang dilakukan itu boleh merosakkan diri...dan perkara itu salah.

Sebab itu pentingnya rakan2 yang rajin menegur dan membimbing supaya anak muda boleh 'buka mata' dengan apa yang berlaku...dan apa yang bakal berlaku.

Dengan teguran kakak A, akhirnya setelah bertemu dengan 'bakal suami' tak lama selepas itu...alhamdulillah saya melalui semuanya dengan baik.

Kadang2 bila menoleh ke belakang....syukur sangat saya telah melalui zaman muda dengan, boleh kata, cemerlang.

Bila tengok anak muda berkapel...berpegang-pegang tangan....saya amat bersyukur tidak pernah melakukan semua itu. Kalaulah semua itu terjadi pada saya....bayangkan bagaimana nanti saya nak menegur dan menegah anak2 saya dari melakukan semua itu....sendangkan di masa muda saya sendiri pun 2x5???

Saya belum boleh dikategorikan sebagai manusia yang baik sangat. Tapi, dalam banyak keadaan Allah sentiasa memberi teguran kepada saya. Masa zaman berkawan2 dengan encik husband, alhamdulillah kami tidak 'dating' berdua. Sebagai manusia biasa, keinginan itu ada...tetapi dengan akal yang waras....alhamdulillah kami berjaya mengelaknya.

Jika ada urusan nak bertemu, biasanya adalah kawan yang kena 'paksa' ikut sekali menemankan saya. Ya semua tahu, jika berdua dengan yang bukan muhrim...yang ketiga itulah syaitan. Kalau nak ikutkan, bila ada kawan (kadang2 sepupu perempuan encik suami...) rasa tak privasi kan? Tapi peranan pihak ketiga itu amat penting untuk mengelak kita dari berbual perkara2 yang tidak patut...

Sebagai perempuan juga, masa itulah hendak menguji calon suami. Kalau dia lelaki yang baik, mesti dia akan setuju jika kita berusaha melakukan kebaikan.

Dan bagaimana pula hasilnya zuriat yang saya miliki sekarang...(Wifaq, Rihaab dan Nehal...anak2 saya) jika sebelum berkahwin emak dan bapanya terlibat dengan perkara2 tak sepatutnya...?

Kadang2 merenung kembali perjalanan kehidupan keluarga kami sekarang, semuanya berjalan lancar alhamdulillah mungkin berkat kami menjaga hubungan sebelum perkahwinan dahulu.

Saya nak anak lelaki, Allah beri anak lelaki.
Saya nak anak pandai, Allah beri anak pandai.
Nak anak perempuan, Allah beri anak perempuan...
Nak anak yang sihat...Allah beri anak yang sihat...
Nak penjagaan terbaik untuk anak2...pun Allah beri....

Maka nikmat Allah yang mana lagi yang harus didustakan? Tapi sebelum mendapat nikmat Allah ini ada sesuatu yang perlu dikorbankan: iaitu keinginan masa muda.

Bila tengok orang berdating berduaan, berpegangan tangan...tahanlah diri. Nafsu selalu menipu. Benda yang nampak macam nikmat itu hanya merosakkan diri dan menipu kita. Jadilah remaja yang bijak...berfikir banyak kali sebelum melakukan sesuatu.

Betullah kata orang, berusahalah memperbaiki diri...dan anda akan ditemukan dengan insan2 yang baik.

Dunia saya dikelilingi insan2 yang baik. Mungkin berkat doa emak yang sentiasa mendoakan saya sentiasa berada di jalan-Nya.

Mungkin kita pun patut mendoakan perkara sama buat anak2 kita...zuriat dan keturunan kita. Sebagai orang dewasa, tegurlah kesilapan orang muda. Dan sebagai orang muda....terimalah teguran orang lain....kerana teguran Allah itu datang dalam pelbagai bentuk.

Tinggalkanlah masa muda yang manis, adik-adik...kerana masa muda hanya sekali. Hanya sekali....dan lakukanlah yang terbaik ketika melaluinya!!!

Salam Ukhuwwah!





No comments:

Post a Comment